Friday, June 22, 2007

Mandom

Sapa penah dengar perkataan ni? MANDOM. Selalu dengar zaman kanak-kanak dulu, abah selalu cakap camtu kat kami kalau nampak kami ni lambat buat keja sikit. Ala-ala slow and kebosanan nak buat keja. Bagi aku, tu la tafsiran yang aku paham. Tapi sejak-sejak lama tak dengar perkataan tu, aku pon dah tak sure apa maksudnya lagi.

Aku sekali lagi dilanda penyakit mandom ni. Programming yang aku buat mula tersekat-sekat dan cam dah jadi satu penyakit kat aku, kalau dah tak jadi, maleh dah nak buat. Pi rehat sat, pahtu baru teruskan. Aku rasa kemandoman aku ni sebab dalam otak dok terpikir nak balik ja. Rindulah kat mak n abah. Tiap kali balik kedah, baru rasa semangat balik nak buat kerja. Dapat tengok muka depa macam henpon baru lepas kena cas bateri. Semangat woooo!!

Satu lagi sebab nak balik Kedah pasal dengar cerita tok su Ali meninggal. Al-Fatihah. Dia pon dah tua. Punca dia meninggal sebab tali perut terbelit dan rosak sepanjang 2 meter. Macam mana terjadi, aku pon tak tau. Maklumla, tak jadi doktor pon, tu la time matrix orang suruh blajaq asik bercinta, kan dah kantoi!! Takpalah, at least tak dapat jadi doktor pon, dapat title DR. pon ok. Insya ALLAH nak habiskan master cepat-cepat dan nak bincang projek phd seterusnya dengan Prof. Yazid. Harap-harap rezeki itu ada.

Pening jugak nak embed QoS dalam queuing data tu. Dengan nak kena pikir pasal WiMAX nyer requirement lagi. Ada sembang dengan Lud Adha gak aritu, n Dilla Hanim. Depa ni antara kawan aku yang blajaq bidang IT jugak. Tapi ntah la, depa lebih maju dari aku. Ok, aku tumpang bangga.

Nak cerita pasal FORKAD. Baru melibatkan diri. Cuba buat sekadar yang termampu. Keluar jumpa KN baru2 ni. Dapat assignment dari dia. Kena jaga sorg saudara baru. So far, ok je. Harap-harap boleh luangkan masa lebih banyak. Yalah, dah berapa tahun tak terlibat dengan masyarakat ni kan? Teringin nak melihat masyarakat Malaysia yang bahagia dan penuh dengan kasih sayang.

Ada jugak join group zaman sekolah dulu yang berjanji sama-sama nak berdakwah untuk Islam. Insya ALLAH kami semua akan teruskan. Tapi macam rasa pelik jugak, ramai yang dulu syadid, sekarang dah kurang. Alhamdulillah. Aku cuba untuk tidak meletakkan sebarang tanggapan kepada sesiapa. Biar aku hadapi depa semua dengan zhon yang nihil. Aku dah malas nak simpan sebarang perasaan marah, kecik hati, dan sebagainya. Bagi aku, kami semua perlu bergerak dengan wajah yang baru dan lebih ceria dan penuh kasih sayang. Kita perlu bawa unsur cinta dalam dakwah kita.

Cuma yang tak best bila dah ramai cam tu kadang2 terkeluar jugak email2 yang rubbish. Aku dah letih, dah cukup sibuk dengan tesis dan pelabagai aktiviti. Aku takde masa nak baca email2 yang bosan dan tak menambah walau sedikit pon ilmu dan iman aku. Aku bukan cuba untuk menjadi terlalu idealistik dengan suasana dunia hari ini, tapi aku cuba menghadkan diri aku dari terlibat dengan hal2 yang boleh memesongkan arah aku. Aku dah pernah terpesong suatu masa dulu dari jalan yang sepatutnya, dan aku tak mahu lagi terjebak dalam jalan tu. Aku nak, biar kita dalam suasana mesra namun masih tidak merepek-repek. Aku bosan dengan manusia yang mengaku sebagai daie dan sebagainya namun masih ada masa dalam hidup mereka untuk merepek-repek. Aku bosan.

Lagu ruang rindu kat bawah ni untuk my dearest abah n mak. Rindu sangat2. Adik akan balik ahad ni. Tak sabar rasanya. Tambah pulak dah 3-4 bulan tak balik. Untuk mak, adik beli garlic spread macam yang mak suka tu. Ada baiknya jugak MYDIN besar tu. Banyak jenis makanan yang sebelum ni takde kat Terengganu dah ada pulak. Macam cheese contohnya. Sebelum ni boleh jumpa cheese yang nak letak dalam roti tu je, sekarang macam2 jenis dah ada. Mozarella, cheddar, Edam dan lain-lain. Lepas ni makin rajin la aku masak pasta. Baru belajar buat garlic pasta. Nanti ada duit lebih, beli cheese tu semua, aku buat.

Pasal aktiviti luaran, sejak2 dah tak ikut team debat ni, aku boleh jadi penasihat jelah. Tapi lebih banyak masa kot yang boleh aku peruntukkan untuk FORKAD. Aku kena blajaq macam mana nak masuk dengan masyarakat dan cuba untuk membuang prasangka dengan depa. Kadang2 depa ni jadi macam-macam sebab sejak kecik jadi mangsa dera, atau memang tiada asas2 agama langsung. Aku cam sedih bila dengar cerita2 KN aritu. Rasa cam bersalah mula masuk dalam hati aku. Aku rasa bersalah jika disebabkan kelalaian aku selama ni yang menjadi antara faktor penyumbang ke arah semakin ramai yang murtad di sekeliling aku selama ni.

Wahai ALLAH, bantulah kami semua, permudahkanlah urusan kami dalam membantu saudara-saudara kami ya ALLAH. Dan KAU tetapkan hati kami di dalam agamaMU ini ya ALLAH. Wahai ALLAH, jadikanlah amalan kami ini hanya semata-mata atas rasa kasih dan sayang kepada saudara-saudara kami dan hanya demi agama MU ya ALLAH. Hanya KAU yang menentukan segalanya dan tempat kami menumpu harap. Ameen ya ALLAH!

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP