Tuesday, June 12, 2007

Good Things

Siapa yang pernah tengok Martha Stewart Show 10 pagi atau 12.45 pagi (ulangan)? Saya suka sangat tengok rancangan tu. Rancangan ni banyak membantu bagi suri-suri rumah. Ada diajar memasak, resepi-resepi baru, hiasan rumah, kraftangan, hiasan taman, kanak-kanak dan untuk perkahwinan. Memang lebih kepada cara barat. Tapi tak salah kalau kita ambik yang baik. Terutamanya bagi isteri-isteri yang dah tak tau nak cuba resepi apa kat rumah tu, nak tambat balik hati suami dah 10 tahun asyik makan ikan goreng masak kicap je kan, apa kata try resepi martha stewart tu? Tapi jangan la buat resepi yang ada letak wine, arak apa segala tu. Pandai-pandai la pilih yang halal.

Satu lagi yang menrik ialah ruangan "Good Things" yang memaparkan Martha ajar penonton perkara-perkara yang baik yang boleh dilakukan. Macam-macam ada.

Ini membuatkan saya terfikir untuk menulis tentang Good Things yang boleh kita sebagai MUSLIM lakukan dalam hidup. Saya akan cuba sebaik mungkin untuk menulis. Kalau ada sebarang kekurangan harap dapat ditegur, ditambah dan dikomen di ruangan komen. Saya tulis sebagai peringatan kepada diri sendiri dan sesiapa sahaja yang sudi membaca. Harap kita sama-sama dapat amalkan. Ameen, insya ALLAH.

Sebelum itu, buat sahabat saya, Yan Humayrah, tabahlah dalam hidup. Itulah cabaran bergelar ibu dan isteri. Saya tak mampu nak tolong, saya cuma mampu mendoakan awak dari kejauhan. Insya ALLAH, ALLAH jadikan seorang ibu itu lengkap dengan pelbagai sifat, kekuatan itu ada, cuma awak perlu cungkil dan pupuk. Dalam keadaan berjauhan itu, ALLAH saja yang menjadi kekuatan kita. Macam tu lah yang abang din dan kak cik min rasa. Boleh kontek kak cik min mintak nasihat dari dia. Dia juga manusia dan ibu yang tabah seperti awak. Memelihara dan mendidik anak di kala berjauhan dengan suami. Insya ALLAH, kita sama-sama doakan. Di masa-masa sebeginilah kita lebih perlu meletakkan ALLAH itu terkehadapan dalam setiap usaha. Didoakan Yan berjaya sebagai pelajar, ibu, isteri, hamba dan pendidik. Ameen...

p/s: Saya bangga dikelilingi manusia2 hebat dan ibu-ibu yang tabah macam kak cik min, kak zah, kak albi dan Yan.

1 comments:

Humyrah 3:35 PM

aslmualaikum

terima kasih, atas sume nasihat awak amni..

Sesuatu tak terjangka berlaku pada saya bebaru ni.. Mungkin tu petunjuk Allah, apa yang patut saya buat..

Rujuk lah blog saya kalau nk tau apa maksudnya. :)

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP