Wednesday, December 12, 2007

My Baby

Sedih
Isap kaki
Lapar ye?
Lebai isap jari
Cute face

Sudah LAH!

Saya akan berhenti tulis blog kerana nak beri tumpuan pada tesis saya. Mungkin saya akan update sekali sekala sahaja untuk isu2 politik semasa.

Pada yang selalu datang melawat, terima kasih. Mesej2 anda di Msjbox akan saya jawab jika relevan. Wallahua'alam.

Sebarang salah silap sebelum ini, saya pohon maaf dan minta dihalalkan dunia akhirat.

Wassalam.

Tuesday, December 11, 2007

Makan Chim Chum Dengan Gembira!!

Pernah makan makanan Korea? Saya suka tengok cerita Korea. KDrama memang best. Paling saya suka ialah My Girl dan Full House. My Love Patzzi pun best jugak. Dalam semua KDrama tu, heroin dia kuat2 makan belaka.

Mak dan abah selalu pelik bila bawak saya pi makan2 kat kedai. Saya order makanan2 yang tak pernah depa dengar. Saya pernah order Koey Teow Kungfu masa makan dengan abah dan mak, mula2 abah pelik, lepas tu bila dia dah rasa sikit dan sedap pulak tu, abah order untuk tapau. Lepas tu pernah dulu depan Taman Ihsan ada kedai makan 3 rasa; malay, western, chinese. Saya order Claypot mee dan Sizzling Mee. Pun mak dan abah heran jugak. Tapi malam tu abah pecah tradisi la, makan Chicken Chop. Haha..

Semalam, tetiba teringin nak makan kat Restoran Gong Datuk. Ada makanan Korea kat situ. Pernah pegi dengan Ayu untuk makan buka posa, tapi Ayu, being herself, don't even wanna try a bit. So, tak boleh nak order sebab dia tak buat untuk sorang makan. At least 2 orang. So semalam pegi dengan Lily and Aisyah. Aisyah belanja. Huhu. BEST! Love u Aishah!

Rupanya chim chum ni ala2 stimbot je, tapi kalo stimbot tu api dia guna gas, api chim chum ni guna arang. Ada 16 Jenis makanan dalam chim chum ni. Tapi bayar murah je RM12.90 sorang dewasa, RM6.50 kanak-kanak. Makan la banyak mana yang larat, harga tetap sama. Tu yang lagi best tuh! Haha..

Antara benda2 yang dihidangkan:
1. Nasi Goreng Cina 2. Mee Goreng Basah 3. Daging Black pepper 4. Ayam black paper 5. Sotong 6. Kangkung 7. Suphoon 8. Kobis Panjang 9. Fish ball 10. Fish cake 11. Obor2 (jellyfish) 12. Chicken nugget 13. Prawn Ball 14. Squid Ball 15. Mae Phranom (sos cili untuk cicah ayam goreng) 16. Crab Ball

Wah la weh!! Memang puas, kami makan dengan gembiranya sampai lupa nak amik gambar. Tapi Lily n Aishah makan tak banyak pon, saya tukang habiskan. Kalo nak tambah boleh tambah lagi, tak payar bayar lebih, tapi kalo kita amik dan tak habiskan, kena caj RM10 sebab membazir. Haha, itu pasal kami habiskan jugak walaupun dah se'eh(full). Memang best lah.

Bagi saya, yang paling best obor2 tu lah. Hihi. Bekas untuk masak tu ala2 macam ni la:

Kita bakar ayam, daging dan sotong atas tu. Sekeliling bekas tu ada sup yang kita letak benda2 lain, macam stimbot tu. Maknanya 2 dalam 1, sambil bakar, lemak2 daging dan ayam akan meleleh masuk dalam kuah sup tu. Fuih, tak terkata sedapnya.

Kedai ni Kedai Melayu, so takdela benda2 haram yang dicampur. Kuah yang dalam sup tu pon senang je nak buat, air rebusan ayam dan daging, campur kiub pati ayam dan ikan bilis. Letak garam sikit. Kami makan guna chopstick, kepit lauk, cicah dalam mae phranom, pahtu makan terus. Sebelum tu makan la nasik goreng and mee goreng tu. Memang kenyang lah. Kiranya minggu ni saya dah 2 kali la makan benda2 macam ni. First, cikgu Sabri sekeluarga belanja makan steamboat kat BB Seafood, pahtu semalam Aishah pulak belanja makan chim cum ni. Alhamdulillah murah rezeki. TApi belanja student sengkek macam saya makan, memang nanti murah rezeki lah depa tu. Haha.. Ameen.. Ok, lain kali kami pergi pulak, kami ambik gambar. Kalau Abang Yus n Kak Abi mai ni best lah, depa pon sekepala ngan saya. Suka try makan benda2 baru. Kalau ada jual periuk chim chum tu, ingat nak beli lah. Nak try masak kat rumah bila berkumpul ramai2.

Oklah, nak solat maghrib, then nak jemput Kak Eyta dan Habil balik. Annyonghi kyesayo! Kamsahamnida!

Tuesday, December 04, 2007

Pernikahan atau Zina: Mana yang Lebih Mudah?

WARNING!! Artikel ini perlu dibaca dengan akal yang waras, dan pertimbangan iman. Hanya untuk yang berumur 18++ sahaja. Sila Highlight jika ingin baca. Dipetik dari blog Ustaz

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Warning !!! @
(Hanya untuk bacaan 18 tahun ke atas)
Sebarang ketidakpuasan hati tidak akan dilayan-@#

Pada penulisan ringkas ini, saya ingin mengajak para umat Islam kembali memuhasabah (menginsafi) mengenai realiti keadaan hari ini akan persoalan sosial yang melanda umat Islam.

“Janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)” (Al-isra : 32).

Hari ini gejala sosial dan keruntuhan akhlak semakin berleluasa dan kejahatan serta maksiat semakin tersebar. Bukan hanya rancangan televisyen, bukan hanya muzik, bukan hanya dadah, bukan hanya hubungan bebas, bukan hanya buang anak, bukan hanya pelacuran, bukan hanya murtad, bukan hanya pembunuhan dan pemerkosaan sebaliknya masyarakat Islam sekarang berdepan dengan keruntuhan dan kerosakan yang bakal menghancurkan institusi kehidupan Islam dari muka bumi.

Kehidupan itu bermula dari persetubuhan seorang lelaki dan wanita kerana darinya lahir benih yang menghasilkan nyawa yang membesar dari rahim seorang wanita sehingga mewujudkan seorang generasi baru yang bakal bergerak dan berjalan di muka bumi.

“Dan dari apakah manusia itu diciptakan ?” (Abasa : 18).

“Dari setitis air mani (air lelaki) ketika ianya tertumpah ke dalam rahim (kemaluan perempuan)” (An-Najm : 46).


Dari proses inilah maka sosial maysrakat itu terbentuk kerana dari hal inilah juga seorang manusia itu lahir dan wujud. Maka pada kali ini saya ingin membincangkan mengenai proses hubungan lelaki dan wanita yang menjadi teras kewujudan manusia ini yang semakin hari semakin terancam apabila kerosakan manusia dari sudut akal dan jauhnya mereka dari pertunjuk Islam.

Manusia diciptakan secara fitrah tertarik kepada lain jantina dan saling menyukai untuk mendekati antara satu sama lain lalu dari itu akan sampai berlakunya persetubuhan yang akan menjadi proses kelangsungan generasi dan zuriat. Hal ini merupakan fitrah manusia yang sudah ditetapkan oleh Allah swt.

“ Sesungguhnya fitrah yang diciptakan Allah dan ditetapkan manusia dengannya (tertakluk kepada fitrah tersebut).”
(Surah Ar-Rum :30).

Sesungguhnya apa yang ingin dibincangkan pada kali ini ialah bukan mengenai fitrah manusia yang memerlukan kepada hubungan lelaki perempuan kerana semua mereka yang mumayyiz (berakal dan mampu membezakan baik dan buruk) mampu mengetahui perihal tersebut.

Sehingga walaupun seorang bapa yang mempunyai anak perempuan dan menghalang anaknya itu dari bernikah dengan lelaki yang disukai oleh anaknya itu pun sebenarnya memahami bahawa manusia itu mempunyai fitrah inginkan teman dan inginkan kepuasan seksual (persetubuhan lelaki dan perempuan) .

Buktinya si bapa itu sendiri pada setiap malam Jumaat akan menyelak kain isterinya melihat apakah ada warna merah atau tidak kerana jika bersih dan berbau wangi maka dia sendiri akan menerokai apa yang ditutup dan ada di dalam kain isterinya itu demi mengaut nikmat yang dianugerahi Allah kepada hamba-Nya.

“ Dan di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ialah diciptakan bagi kamu dari diri kamu isteri-isteri supaya kamu bersenang-senang kepadanya..” (Ar-Rum : 21).


Cumanya seperti biasa manusia tanpa hidayah Allah mereka akan menjadi lugu, bodoh dan dungu sehingga mengakibatkan kerosakan kepada manusia lainnya akibat dari kejahilan mereka.

Demikianlah juga seorang ibu yang sangat pemarah dan tegas menghalang anak perempuan atau anak lelakinya dari mempunyai teman dan kekasih kononnya kerana anaknya itu masih belajar dan belum mempunyai pekerjaan namun sebenarnya si ibu itu sendiri apabila ditinggal lama oleh suaminya akan terasa panas bahagian bawahnya dan kosong serta sedih dan lemah juga pelbagai lagi rasa kurang selesa.

Sehinggalah datang suaminya pulang lalu membuka kain dalamnya yang menutupi bahagian bawah perutnya maka apabila diisi oleh sesuatu dari bahagian badan suaminya barulah si ibu itu terasa seronok, gembira dan bahagia serta lagi nikmat.

Apakah si ibu itu tidak mengerti nikmat dan fitrah manusia yang memerlukan teman ? kekasih ? atau pasangan dari lain jantina demi memuaskan keperluan batin ? Jawabnya tidak dan sudah tentu sesiapa pun manusia akan mengetahui akan hal ini jika dia itu berakal namun seperti biasa akibat kejahilan dan buta hatilah mereka tidak menyedarinya dan lupa kepentingannya kepada orang sekitar mereka.

“Sesungguhnya tidaklah mereka itu buta mata mereka tetapi sebaliknya yang buta itu ialah hati mereka” (Al-Hajj : 46).


Manusia seperti biasa tetap hanya pentingkan diri sendiri, hanya memikir keseronokkan sendiri dan lupa akan keperluan orang lain walaupun anak dan keluarganya sendiri.

Lalu bertolak dari sikap “selfish” pentingkan diri sendiri itulah maka setiap orang berpegang kepada prinsip bahawa aku sendiri yang perlu mencapai kepuasan tanpa mengharap kepada orang lain.

Si lelaki apabila menyedari bahawa keluarganya mustahil akan membantunya untuk sampai dapat menikmati kenikmatan duniawi dari persetubuhan lelaki dan perempuan itu akhirnya akan sampai berusaha sendiri dengan jalannya sendiri yang pastinya dikemudi dan dipandu oleh pertunjuk nafsu dan panduan syaitan.

“ Sesunnguhnya nafsu itu sentiasa mengarah kepada kejahatan…” (Yusof : 53).

Maka pelbagailah caranya, bermula secara kecil-kecilan dengan mempraktiskan kemahiran mata memfokus pada bentuk badan wanita, pinggul dan bahagian yang timbul-timbul baik gunung daik bercabang dua atau ketul berlubang atau apa sahaja darinya.

Bermula dari memfokus pada yang jauh maka akan dicuba pula pada close-up dengan yang dekat dengan memerhati pada ahli keluarga sekeliling maka jadilah kakak, adik perempuan, kawan sekelas dan perempuan sekitar sebagai mangsa percubaan. Tidak cukup lagi dengan itu akan dicuba pula oleh lelaki itu dengan mencari video dan rakaman live dokumentari hubungan badan lelaki perempuan yang dijual bercambah di jalanan dengan bertitle XXX .

Sudah tentu teriakan, raungan dan jeritan serta keluhan nikmat wanita akan menjadi igauan lalu ransangan ke otak akan segera memerlukan tindakan maka bermulalah adegan mengurut bahagian anggota dalam seluarnya bagi mengurangkan ketegangan. Ereksi keras perlu dilembutkan maka tangan dimainkan peranan mengurut sampai kurang tekanan dan tercapailah kepuasan dengan air putih tanda kelegaan.

Lama ke lamaan kebosanan mula menghambat badan dan jiwa inginkan pembaharuan maka wanita sebenar menjadi percubaan. Lalu terjadilah pemerkosaan bagi yang tidak dapat menahan akal dan perasaan dan zina menjadi kebiasaan bagi yang bijak memikat dan memain peranan.

Bukankan hal ini merosakkan akal dan memusnahkan tunas sosial masyarakat Islam ? Bukan hanya lelaki sahaja bahkan wanita tidak kurangnya dan mereka yang selalunya menjadi mangsa dan menjadi pemangsa kepada gejala sosial. Apakah wanita tidak punyai nafsu ? Sudah tentu sekali dan seharusnya lebih dari lelaki kerana mereka dijadikan Allah swt dengan kejadian yang unik sehingga penuh rangsangan nafsu di sekeliling mereka.

Tidak hanya pinggul mereka yang ramping molek, tidak hanya faraj mereka yang tersembunyi, tidak hanya gunung daik bercabang dua mereka, tidak hanya celahan pada badan cukup sahaja bau badan wanita dan suara mereka sudah menjadi perangsang nafsu. Bahkan bagi sesetengah yang gila cukup sahaja pakaian wanita menjadi satu tarikan rangsangan hebat.

Tentu kita pernah mendengar kejadian lelaki mencuri pakaian dalam wanita kerana dijadikan modal rangsangan dan tertarik kepada apa-apa sahaja yang menjadi simbol wanita. Sesungguhnya wanita juga apabila tidak dapat memenuhi tuntutan batin mereka dengan jalan yang hak (sebenar) akan menjadi lebih dahsyat dari lelaki.

Lelaki sekurang-kurangnya mampu mencapai klimaks dalam seks cuma sekali apabila zakarnya memancutkan mani namun wanita itu bukahkah mampu lebih dari sepuluh kali klimaksnya ? Maka nafsu wanita lebih kuat dan dahsyat lalu lantaran sikap manusia yang jahil dan buta hati maka wanita yang tidak dapat mencapai tuntutan batinnya biasanya akan memberontak.

Maka tidak hairan mereka tidak akan segan silu lagi menawarkan faraj kemaluan mereka dengan harga murah dan mudah bagi lelaki yang mampu memberikan mereka kepuasan.

Bayangkan, kalau isteri yang kegersangan sahaja sanggup memberi tubahnya kepada India pembawa tong gas, sanggup mengadai tubuhnya kepada jiran, kepada rakan sekerja, kepada kenalan internet, kepada pegawai telekom yang memeriksa bil di rumah, kepada pegawai elektirik yang menyemak dan menghantar bil di rumah, kepada posmen, kepada sanak keluarga maka apatah lagi wanita yang tidak punyai suami yang sangat dahagakan sentuhan belaian lelaki ?

“Janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)” (Al-isra : 32).

Lalu biasa sahaja lahir gejala bohsia dan bohjan, sudah dilupakan maka muncul pula gejala seks mudah dan murah, mudah kerana ditepi jalan dan murah kerana cuma bermodal pil perancang keluarga. Kenikmatan tersembunyi disebalik semak samun lebih menyeronokkan dari kenikmatan di atas katil rasmi yang perlu melalui upacara gila adat istiadat kompang bersanding atau akad nikah di hadapan kadi.

Buat apa bersusah ? Perlu menghafaz doa itu dan ini, perlu belajar solat dan tahu hal agama dan lulus ujian nikah, perlu ada wang banyak dibuat belanja, hantaran yang tinggi semuanya ingin serba satu, maskahwin lagi, upah itu dan ini belum termasuk mak andam tentukan dara atau tidak.

Buat apa bersusah ? sedang lelaki muslim hari ini mampu merasai pelbagai jenis faraj wanita baik kecil atau besar, baik kulit putih atau gelap, pelbagai bangsa, pelbagai rasa dan nikmat, pelbagai status dengan mudah tanpa perlu bersusah. Jika ingin yang dara maka dituju sahaja ke sekolah dan madrasah lalu di sana itu banyak yang masih belum pecah dara maka digoda sahaja.

Dipujuk-pujuk dan dirayu maka selalu sahaja menaiki motorsikal dibawa berjalan, setelah itu cik adik dibawa ke tilam lalu dikorbankan dengan pelbagai gaya dan jika lebih malang dikenduri bersama rakan.

Apabila sudah bosan bersama dara kerana ingin yang berpengalaman maka isteri orang menjadi sasaran. Dicari isteri jiran, dipikat dan dimainkan atau guru yang mengajar disekolah atau ustazah semuanya sama sahaja yang punyai faraj lalu tidak selamat menjadi mangsa apabila tiba masa.

Begitu juga wanita, mereka juga tidak kurang bahaya, sudah biasa bersama seorang lelaki mereka ingin dua dan tiga. Bukankah pelbagai orang itu saiznya berbeza ? Ingin merasa pelbagai nikmat dan cara, sentuhan manja selalu sudah biasa kali ini ingin pula cara bahaya, aksi ganas menjadi biasa maka sudah rosak segala apa yang ada maka tidak hairan terkadang mereka sanggup menjadi begitu hina menjual tubuh demi mencari kepuasan.

Bermula dari keluarga yang gila dan pelbagai masalah, mereka mencari rakan teman sebagai tempat meluah masalah. Wanita ingin dibelai lelaki maka sudah pasti mereka menyerah bila bertemu idaman hati. Maka segala ceruk isi badan diserah dan apabila sudah terlajak maka nikmatnya sudah terasa dan ketagihan pasti menjadi biasa lalu kerosakan bertambah setiap masa.

Wanita muslimah hari ini mereka sudah cerdik dan bijak. Dulu hanya pil perangcang keluarga namun sekarang sudah ada pil yang pelbagai dan sudah ada cara jimat cukup kondom sebagai penyelamat. Atau memakai DDU atau alat di rahim yang mencegah kemasukan benih atau apa sahaja cara moden kaedah terkini.

Di rumah sudah ada internet, mereka lalu terdidik, biasa sahaja buka baju di depan kamera dan pamer di web atau berchatting bersama teman lelaki. Terbiasa dengan berbogel di bilik sendiri maka mereka biasa beronani mencari kepuasan diri. Maka kerana itu wanita pelangan utama alatan seksual dan mainan seksual. Mereka cukup bermula dengan alatan plastik lalu setelah bosan menjerat lelaki dan menjadi pengidam anggota sulit lelaki.

Seorang lelaki menjadi tempat setia, lalu badan di serah sahaja nampak menolak tapi kakinya dibuka, suaranya pun mengerang juga kerana itu nampak sahaja wanita seolah berpura tidak mahu tetapi hatinya sering meminta mahu. Apabila teman lelaki curang dengan wanita lain maka dia pun mengambil alasan meninggalkan kekasihnya kerana curang lalu mencari peluang bersama lelaki lain pula lalu seterusnya lalu seterusnya maka menjadi biasa sebelum sampai dapat bernikah mungkin sudah sepuluh orang.

“Janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)” (Al-isra : 32).


Tidak susah wanita Islam, teknologi sudah berkembang lalu bukankah ada perkhidmatan memulih dara ? Selaput dara dibuat semula kata orang putih “re-make” itu sudah biasa, siap boleh keluar darah di malam pertama maka cantiklah, boleh menjadi penyelamat keluarga.

Sekarang ini mendapat isteri perlu berhati-hati kerana yang disunting mungkin sudah ternoda atau dinoda atau penoda. Tapi bila difikir kembali sama sahaja, baik lelaki baik wanita semuanya pernah merasa hubungan seks sebelum bernikah lalu buat apa berpura-pura wanita penzina bersama lelaki penzina bukankah keduanya sama sahaja ?

“Penzina lelaki itu tidak bernikah melainkan dengan wanita penzina atau wanita musyrikah (kafir) dan wanita penzina itu tidak bernikah melainkan dengan lelaki penzina atau lelaki musyrik (kafir) dan yang demikian itu diharamkan kepada orang yang beriman” ( An-Nur : 3).


Terima kasihlah kepada kerajaan yang memerintah kerana merekalah penyumbang jasa. Zina dan kejahatan serta kerosakan semuanya dimula oleh yang berkuasa kerana mereka tidak mencegah sebaliknya pengalak dan pencetus kerosakan. Namun tidak mengapalah kerana insyaAllah balasan mereka sudah siap terjamin oleh hadith baginda seperti dari riwayat Abdullah ibn Umar ra bahawa baginda nabi pernah bersabda :

“ Setiap dari kamu merupakan pemimpin dan setiap dari kamu akan ditanyai mengenai apa yang kamu pimpin” (hadith sahih riwayat Bukhari no. 893 dan Muslim no. 1829).

Juga dari Abdullah Ibn Mas’ud ra bahawa baginda bersabda :

“Golongan yang paling dashyat di azab di neraka ialah mereka yang membunuh para nabi dan pemerintah yang jahat” (hadith hasan riyawat Ahmad no. 407 Jilid 1 dan tibrani ).

Para ulamak tidak berperanan kerana ada yang sibuknya dengan politik lalu anaknya menjual diri lalu dibiar kainnya diselak oleh lelaki atau pun ulamak turut terlibat membenarkan segala omongan kerajaan kerana mereka diberi bayaran. Ceramah cuma menyentuh bab demokrasi dan pilihanraya sambil sekali sekala mengutuk pemimpin yang berkuasa.

Dakwah pula tidak mengait soal nikah dan perkahwinan kerana ini hal sampingan. Tok kadi dan guru agama masjid pun saling berkaitan bahkan turut penyumbang menyusahkan. Pelbagai syarat nikah diperkenalkan ada kebaikan ada kegilaan. Dari memikirkan bagaimana untuk mempertingkatkan martabat perkahwinan lebih baik fikir bagaimana untuk memudahkan perkahwinan kerana ramai yang tidak bernikah bukan terkilan kerana tiada jalan.

Cukup banyak jalan dan cara sampingan untuk mencapai kepuasan apa guna nikah bila ianya hanya menjadi halangan kesusahan ? Ibu bapa perlu diucapkan syukran atau diberi penghormatan oleh sultan iblis dan diberi gelaran pangkat kebesaran syaitan.

Merekalah penyumbang utama kerosakan anak, pencetus utama kerosakan akhlak. Dimulakan dengan keluarga yang berpecah atau dari kegiatan yang sering bertelagah maka rumahku syurgaku menjadi nerakaku bapa ibuku. Anak yang kecil mula mempelajari erti derita dan sengsara, dipukul dan dicerca perkara biasa. Anak wanita mula membesar terkadang menjadi mangsa, bapa perkosa anak sudah biasa.

Semuanya akibat manusia yang jahil dan hina yang membutakan hati mereka. Cukuplah mengikuti jejak langkah syaitan dan terikut adat gila yang membawa petaka.

“Sesungguhnya tidaklah mereka itu buta mata mereka tetapi sebaliknya yang buta itu ialah hati mereka” (Al-Hajj : 46).

Di Negeri sembilan ada adat perpatihnya yang konon menjaga wanita lalu seronoknya sampai susah nikah wanita menjadi derita lalu faraj dijual murah sahaja. Wang hantaran sekarang sudah sampai RM 10 000 maka ibu bapa mendapat malu bila anak sudah tidak lagi malu berjalan keluar dikepit lelaki tanpa perlu membayar dahulu.

Lucu sekali zaman ini, setelah dipersusahkan sunnah nabi salallahualaihiwasalam , diperketatkan, ditinggalkan dan dihinakan lalu maksiat tersebar maka akhirnya ibadah menjadi haram jadah.

“Janganlah kamu mendekati zina sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang sangat keji dan seburuk-buruk jalan (dalam memenuhi fitrah)” (Al-isra : 32).

Pernikahan yang Dicela


Nikah yang sepatutnya menjadi penyelamat sosial masyarakat umat Islam kini cuma menjadi duri dan halangan yang menyusahkan dan menyempitkan. Pernikahan atau perkahwinan yang dicela sangat banyak dan berleluasa pada hari ini.

Sesungguhnya saya tidak dapat menulis semua sebab dan jenis kecelaan kerana ianya terlampau banyak cukuplah menyatakan beberapa kecelaan sebagai contoh.

a) Pernikahan yang menyusahkan

Sesungguhnya pernikahan itu ialah ibadah dalam dalam islam dan tidaklah Allah menjadikan sesuatu dalam ibadah Islam itu sebagai menyusahkan.

“ Dan tidaklah kami menjadikan deen ini kepada kamu sebagai sesuatu yang menyusahkan” (Al-hajj : 78).

Maka barangsiapa yang menyusahkan pernikahan maka sesungguhnya dia telah menyusahkan ibadah dalam agama ini maka hukumnya samalah seperti golongan zalim yang menyusahkan agama dalam urusan lain.

Jika seorang bapa itu ahli politik pembangkang yang memarahi kerajaan dan menuduh kerajaan sebagai zalim kerana menolak pelaksanaan hukum Islam dan menuduh kerajaan menyusahkan usaha menegakkan Islam di Malaysia maka sesungguhnya si bapa itu juga zalim apabila dia sendiri menyusahkan pernikahan anaknya dan menghalang anaknya dari menunaikan kewajipan sebagai muslim dan menuruti sunnah nabi salallahualaihiwasalam iaitu nikah.

Baginda salallahualaihiwasalam pernah menyebut :


فمن رغب عن سنتي فليس مني
“ Barangsiapa yang membenci sunnahku maka dia bukanlah dari golonganku (ummatku).”
(Hadith Sahih Bukhari, Bab Nikah, no.1).


Bahkan dipersusahkan pernikahan itu dengan mengadakan pelbagai syarat dan adat yang memberatkan pernikahan.

Belanja kahwin atau dikenali hantaran itu tidak wujud dalam Islam bahkan ianya termasuk perkara bid’ah yang baru dan menyusahkan serta memberatkan. Sabda baginda Salallahualaihiwasalam :


من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهوا رد
“ Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu urusan baru dalam agama kami sedang ia bukan dari kami maka sesungguhnya ianya ditolak.”
(Hadith sahih disepakati Bukhari no.156 Jilid 8 & Muslim no.4467) .



Sabda baginda : “ Sesungguhnya kamu diutuskan untuk memudahkan manusia dan bukan untuk mempersusahkan” (hadith sahih, Riwayat jamaah kecuali Muslim).

Islam cuma menetapkan maskahwin kepada umatnya dengan pihak lelaki perlu membayarkan maskahwin (mahar) kepada si perempuan yang akan dinikahi bukan kepada keluarganya tetapi kepada si perempuan itu !!!

Bahkan maskahwin itu sendiri tidak dibebani sampaikan pernah baginda menikahkan seorang sahabat dengan bacaan dari ayat Al-Qur’an seperti hadith Sahl bin Said As-Sa’adi bahawa baginda pernah menikahkan seorang sahabat dengan maskahwin (mahar) hanya berupa beberapa ayat dari Al-Qur’an disebabkan sahabat tersebut terlalu miskin sehingga tidak punyai apa-apa untuk dijadikan maskahwin walaupun sebentuk cincin besi (sila lihat hadith sahih riwayat bukhari no. 5087 dan Muslim no. 3472 dan daruquthni dll).

Sabda baginda : “Sesungguhnya agama ini ialah mudah dan tidaklah yang (sengaja) menyusahkan dirinya dalam hal agama ini melainkan dia akan dikalahkan (tidak mampu)” (hadith sahih riwayat bukhari syarah ibn hajar jilid 1 m/s 93).

Namun pada hari ini, selain perlu mempunyai wang hantaran yang banyak maka si pengantin lelaki juga terpaksa membayar pelbagai upah itu dan ini.

- upah mak andam
- upah kenduri memasang khemah
- upah catering atau memasak
- upah membuat tempat persandingan
- upah tok kadi
- upah saksi
- upah utusan rombongan
- sewa hotel atau tempat kenduri

Sesungguhnya pernikahan itu akhirnya menjadi kesusahan dan berpadalah para pemuda Islam dengan hanya cukup sekadar mempunyai teman wanita tanpa nikah cukup zina penyedap rasa dan penenang jiwa.


b) Pernikahan yang tanpa keberkatan dan tidak kerana ibadah

Dimaksudkan pernikahan yang dibina tanpa keberkatan ialah pernikahan yang berlaku sekadar menutup aib apabila anak perempuan sudah sarat mengandung 7 bulan atau dibuat kerana demi dunia bukan kerana ibadah kepada Allah swt.

“ Dan tidaklah kamu diperintahkan melainkan untuk beribadah kepada Allah dengan ikhlas kepada-Nya melalui deen yang lurus” (Al-Baiyinah : 3).

Menikahnya perempuan dengan lelaki tua yang kaya demi kerana harta dan kemewahan. Dibimbangi apabila suami tua itu tidak mampu memberi nafkah batin maka si isteri akan mencari gigolo sebagai pemuas nafsunya. Juga seperti contohnya menikahnya seseorang kerana dunia seperti demi kerana harta, demi kerana pangkat dan kedudukan yang dimiliki oleh seseorang.

Sabda baginda rasulullah : “Dinikahi wanita itu kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya maka pilihlah yang beragama kelak kamu akan beruntung” (hadith sahih riwayat bukhari dan muslim).

Sering menjadi trend budaya orang kaya menikahi para artis kerana kepopularannya atau menikahi juruhebah televisyen atau pengacara rancangan wanita di televisyen yang cantik molek disebabkan cantik atau glamour. Tidak kurang juga wanita sekarang mencari lelaki kaya demi kerana ingin kesenangan duniawi dan boleh melancong ke Eropah.

Pernah seorang pensyarah wanita di UIA berkata kepada pelajar wanitanya : “ kalau kamu mahu berkahwin nanti mintalah bakal suami kamu membawa kamu ke eropah” .

Demikianlah pernikahan yang sekadar “ kita kan orang Islam kenalah bernikah” iaitu sekadar melepaskan batuk di tangga bukannya sebagai ibadah seperti perbuatan seorang remaja wanita sekolah agama apabila zip seluarnya telah dilondehkan oleh teman lelakinya dan setelah puas berkucupan dan teman lelakinya sudah tidak sabar mahu memasukkan zakarnya ke dalam faraj perempuan tersebut lalu apabila dicuba untuk ditanggalkan seluar dalam wanita itu maka wanita itu berkata kepada teman lelakinya “ ala janganlah sayang, kita kan orang Islam kenalah nikah dulu”.

Sesungguhnya pernikahan ini ialah ibadah maka tidaklah ditegakkan ibadah itu melainkan dengan menuruti sunnah dan berniat ikhlas maka barangsiapa yang tidak ikhlas dan tidak menuruti sunnah maka nikahnya sia-sia dari sudut ibadah kepada Allah swt dan hanya bebanan serta kesusahan. Adapun bagi yang bernikah kerana ingin menjaga agama dan ibadah maka Allah pasti akan membantu mereka dan memudahkan urusan mereka.

“ Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah maka sesungguhnya Allah akan menyediakan baginya jalan keluar (dari kesusahan) dan memberikannya rezeki dari jalan-jalan yang tidak disangkai olehnya” (Surah Thalaq : 2-3).



Pernikahan yang sepatutnya

Pernikahan dari sudut bahasa ialah “bersatu” atau “berhimpun” dan menurut istilah lainnya ia bermaksud bersetubuh apabila dirujuk kepada manusia. Pada ta’rif syariat, nikah bermakna satu hubungan yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan wanita melalui aqad yang khusus (lihat Fiqh manhaji ala Mazhab Syafie m/s 7 Jilid 2).

Pernikahan merupakan ibadah yang dituntut oleh Islam dan dianjurkan kepada manusia baik lelaki dan perempuan. Hukum nikah ini tertakluk kepada individu namun secara umum ianya diwajibkan untuk dituruti kerana ianya merupakan sunnah baginda salallahualaihiwasalam.

Baginda salallahualaihiwasalam pernah menyebut :
“ Barangsiapa yang membenci sunnahku maka dia bukanlah dari golonganku (ummatku).” (Hadith Sahih Bukhari, Bab Nikah, no.1).

Pernikahan ini sebagai ibadah kepada Allah maka pelaksanaanya perlulah dibuat dengan ikhlas demi menjaga agama dan memelihara diri dari terjatuh ke perkara yang haram dan menyalurkan nafsu ke arah yang benar.

Pernikahan itu sendiri dari segi makna ialah persetubuhan ini bererti Islam itu sangat memahami sunnah dan fitrah manusia yang dijadikan oleh Allah swt.

“ Sesungguhnya fitrah yang diciptakan Allah dan ditetapkan manusia dengannya (tertakluk kepada fitrah tersebut).” (Surah Ar-Rum :30).

Semua manusia baik para ustaz, baik guru agama baik ustazah semuanya mahukan persetubuhan tidak kira apakah seseorang itu baik atau buruk, bagus akhlak atau tidak , muda atau tua semuanya inginkan nikmat fitrah yang dijadikan Allah swt kepada kita sebagai manusia.

“ Dan di antara tanda-tanda kebesaran-Nya ialah diciptakan bagi kamu dari diri kamu isteri-isteri supaya kamu bersenang-senang kepadanya..” (Ar-Rum : 21).


Demikianlah seperti tajuk awal perbincangan ini bahawa telah berlaku kehancuran sistem sosial dalam masyarakat Malaysia dan Islam dalam waktu yang sama tidak mampu menyediakan pemulihan dan menjadi penyelamat kerana ibadah nikah ini yang merupakan jawapan bagi kewujudan sistem sosial masyarakat yang terjamin tidak dilaksanakan dengan sebenarnya dan tidak menurut pertunjuk sunnah yang sahih.

Sebenarnya Islam mengerti akan keperluan rohani dan batin manusia yang memerlukan isteri dan suami serta memerlukan kepuasan nafsu seksual.

“Maka kahwinilah akan kamu dari perempuan itu yang baik bagi kamu” (An-Nisa : 3).

“Isteri-isteri kamu itu ialah ladang bagi kamu maka datangilah (setubuhilah) dia menurut cara yang kamu suka” (Al-baqarah : 223).

Islam sebagai ad-deen yang benar di sis Allah swt telah diturunkan sebagai panduan kepada manusia dan pertunjuk serta pemberi batas dari melampaui had yang ditetapkan oleh Allah swt.


“Sesungguhnya hari ini telah aku sempurnakan pada kamu akan agama kamu dan aku sempurnakan nikmat-Ku pada kamu dan aku meredhai Islam sebagai agama kamu." (Surah Al-Mai'dah : 3).

“Alif, Lam, Ra , Kitab yang kami turunkan kepada –Mu supaya kamu dengannya dapat mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya (pertunjuk) dengan izin tuhan ke jalan-Nya yang Maha Perkasa dan Maha Terpuji.” (Surah Ibrahim :1).


Islam memahami bahawa fitrah manusia memerlukan persetubuhan maka kerana itulah Islam mengharuskan persetubuhan namun dengan mengikut panduan dan pertunjuk yang diturunkan oleh Allah swt supaya dengan persetubuhan itu sendiri dapat menjadi ibadah dan kebajikan kepada Allah sekaligus tetap membenarkan usaha pengibadatan seorang hamba itu dalam apa jua keadaan walaupun kita sedang enak mengerang kenikmatan persetubuhan.

“ Dan tidaklah kami menciptakan jin dan manusia itu melainkan untuk beribadah kepada kami” (Adz-Zariyat : 56).

Bahkan disebut oleh baginda rasulullah : “ Sesungguhnya pada persetubuhan kamu dengan isteri kamu itu sedekah” Maka ditanya oleh sahabat apakah pada persetubuhan yang memuaskan syahwat itu sedekah ? maka dijawab oleh baginda : “Apakah kamu tidak melihat bahawa apabila seseorang meletakkan zakarnya pada yang haram itu termasuk satu dosa ? maka demikianlah jika diletakkan pada yang halal maka itu baginya pahala” (hadith sahih riwayat Muslim).

Pernikahan yang sepatutnya menurut Islam ialah :

a) Suami isteri itu dipilih berdasarkan agama

Islam mementingkan calon suami isteri itu hendaklah dipilih berdasarkan agama dan apabila seorang anak perempuan itu sudah berkenan kepada seseorang lelaki yang baik agamanya maka si bapa dan ibu haruslah segera berusaha menikahkan anak perempuan mereka tanpa tangguh.

Ini bertepatan kepada perintah dari baginda salallahualaihiwasalam :

“Jika datang kepada kamu seseorang yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka nikahkanlah dia jika tidak maka pastinya akan berlaku fitnah ke atas muka bumi dan kerosakan yang besar” (hadith sahih riwayat Tirmidzi no. 1085).

Demikianlah bagi ibu dan bapa yang apabila anak lelakinya itu sudah berkenan kepada mana-mana perempuan dan perempuan itu bagus agama dan akhlaknya maka segeralah dinikahkan.

Sabda baginda rasulullah : “Dinikahi wanita itu kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya maka pilihlah yang beragama kelak kamu akan beruntung” (hadith sahih riwayat bukhari dan muslim).

Demikian juga baginda bersabda : “Dunia itu ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah” (hadith sahih, riwayat Muslim no. 3628).

Janganlah si ibu dan bapa melihat kepada kereta mewah yang berkilat-kilat dan wang ringgit yang tebal yang dimiliki oleh calon suami isteri anak mereka kerana yang demikian itu biasanya mampu menjadi bahan bakar api neraka yang berkualiti.

Begitulah juga bagi seorang ibu dan bapa apabila melihat kepada calon menantu perempuan mereka janganlah dilihat kecantikan atau kehebatan atau darjat keluarganya kerana biasanya kebesaran dan darjat itu akan menjadi sebab penghinaan dan kecelakaan di hari akhirat.

Sebaliknya cukup menerima bakal menantu yang miskin dan hodoh namun penuh budi bahasa, baik akhlak dan kukuh agama serta benar aqidah dan imannya kepada Allah swt.

b) Pernikahan itu memudahkan dan disegerakan

Setiap ibadah dalam Islam itu tidaklah menyusahkan kerana Allah swt menjadikan manusia itu dalam keadaan yang lemah.

“Allah mengehendaki kemudahan bagi kamu dan sesungguhnya diciptakan manusia itu dalam keadaan yang dhaif (lemah)” (Surah An-Nisa : 27).

Sesungguhnya pernikahan merupakan satu tuntutan fitrah yang perlu dipermudahkan dan tidaklah mereka yang menyusahkannya melainkan telah zalim dan melanggar fitrah yang ditakdirkan Allah ke atas hambanya.

Apabila berlaku zina dan kejahatan maka ibu dan bapa yang perlu dipersalahkan apabila anak itu tidak dinikahkan sedang umurnya sudah mencapai waktu baligh dan keinginan untuk bernikah sudah ada.

Jangan beralasan dengan mengatakan anaknya masih muda atau masih perlu belajar kerana mulut di dalam seluar anaknya atau kain anaknya itu perlukan makanan batin yang perlu dipenuhi seperti mana mulut di muka yang memerlukan makan minum fizikal.

Bertanggungjawablah ibu bapa apabila anak lelaki dan perempuan mereka berzina lantaran merekalah yang sepatutnya membantu memudahkan dan menyenangkan ibadah nikah itu terlaksana.

c) Pernikahan yang tidak membazir

Hendaklah pernikahan itu dibuat dalam keadaan yang sederhana dan tidak membazir kerana sesungguhnya pembaziran itu merupakan amalan syaitan.

“Janganlah kamu membazir kerana Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu merupakan saudara syaitan dan syaitan itu amat engkar kepada tuhan-Nya” (Al-Isra : 26- 27).

Tentulah sekali termasuk membazir ialah apabila mengunakan wang ringgit dan dihabiskan kepada sesuatu yang tidak perlu atau semata-mata mahu mengikut adat. Katakan kepada mereka yang beriman, celakalah adat, celakalah adat, celakalah adat, apabila adat itu menjadikan mereka mengikut sesuatu yang bertentangan dengan agama dan menyusahkan agama.

Berkata Imam Syafie ra : "Barangsiapa yang bertaqlid pada mengharamkan sesuatu atau menghalalkan sesuatu dan jelas taqlidnya itu berlawanan dengan hadith dan kerana taqlidnya itu menyebabkan dia dilarang atau menyekatnya dari beramal dengan sunnah maka sesungguhnya dia telah mengambil orang yang ditaqlidnya itu sebagai tuhan selain dari Allah swt " ( Sila rujuk Ibn Abi Hatim dalam kitabnya " Adabul Syafi'ie" m/s 93).


d) Pernikahan yang dibantu oleh keluarga dan didirikan dengan kerjasama dan saling tolong menolong.
Sesungguhnya keluarga itu sepatutnya membantu anak-anak mereka supaya dapat mendirikan rumah tangga dan jika si bapa mempunyai wang simpanan untuk dibuat haji atau umrah maka sesungguhnya menikahkan anak gadisnya atau menikahkan anak lelakinya lebih utama dan afdhal dari ke haji atau umrah.
Sesungguhnya memenuhi tuntutan fitrah dengan menuruti syariat Allah lebih utama dari menunaikan fardhu haji kerana disebabkan jika dibiarkan anak-anak itu tanpa nikah dikhuatiri akan mampu merosakan agama dan akhlak mereka dan mencegah yang mudharat itu ialah wajib.
Sesungguhnya golongan yang paling dekat membantu si bujang ialah keluarganya dan sebaik-baik bantuan itu ialah yang membawa kebaikan dan taqwa seperti firman Allah :

“Dan hendaklah kamu saling bantu-membantu di dalam mengerjakan kebaikan dan taqwa” (Al-maidah : 2).

Kebaikan apakah lagi yang lebih utama dari nikah yang mampu menjaga agama dan jiwa serta memelihara kehormatan dan menjaga institusi kemasyarakatan ? Taqwa itulah yang bermaksud menuruti syariat Allah dan mengerjakan yang halal dan meninggalkan yang haram.

e) Pernikahan yang dibuat demi ibadah
Sesungguhnya pernikahan itu ialah ibadah maka perlulah diniatkan melakukannya sebagai ibadah kepada Allah dan demi memelihara diri dari perkara yang haram bukan sebaliknya bernikah demi melakukan yang haram.
Ramai berfikir dengan bernikah maka tujuannya ialah bersetubuh seebenarnya pemikiran itu tidak salah namun yang sebenarnya harus dipegang bahawa bersetubuh itu ialah satu ibadah yang perlu diniatkan kepada LAlah dengan melakukannya pada cara yang halal iaitu dengan bernikah.

“ Dan tidaklah kamu diperintahkan melainkan untuk beribadah kepada Allah dengan ikhlas kepada-Nya melalui deen yang lurus” (Al-Baiyinah : 3).

Sesungguhnya apabila bersetubuh, maka keikhlasan untuk menjauhi yang haram dan niat yang bersih itulah yang sampai kepada Allah bukannya perbuatan persetubuhan itu.


f) Pernikahan yang menghubungkan silaturahim dan persaudaraan.

Di antara tanda lain keberkatan dan kebaikan nikah itu ialah dengan perkahwinan dan nikah itu ianya dapat menjalinkan hubungan silaturahim dan mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan.

“Wahai manusia sesungguhnya kami telah ciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu dari berbangsa-bangsa serta bersuku-suku supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya orang yang mulia di sisi kamu ialah yang paling bertaqwa” (Al-hujurat : 13).

Bukanlah seperti hari ini, apabila selepas nikah, maka mak mertua bergaduh dengan menantu dan keluarga isteri berperang bersama keluarga suami, wujud perebutan harta, perselisihan itu dan ini. Maka demikianlah perkahwinan kerana adat dan sekadar nak tunjuk kata depa tu Islam maka akhirnya wujudlah pelbagai masalah dan derita.

wallahualam...

Sunday, December 02, 2007

Prof Kamil, Debat Diraja, Family DEMI, Adab dan Santun

Dah seminggu tak blogging. Pegi Royal Debate di UiTM Shah Alam. So, kena rangkumkan posting kali ni selama seminggu.

1. Prof Kamil jemput ke rumah dia. Sempena saya pergi ke Shah Alam, sempat lah singgah makan2. Paling best sekali Cheese Cake kak Roza. Puding tu pon best. Layanan? 5 star! Thanks Prof Kamil n Family.

2. Seminggu di UiTM untuk Royal Debate. Jadi juri untuk debat BM. Saya melihat peningkatan yang agak ketara bagi UMP dan USIM. Ditakdirkan UIAM menang melawan UM di final. Tahniah UIAM. Namun, jauh di sudut hati saya, saya kurang senang dengan kebongkakkan pendebat di sesi penggulungan. Ada sesetengah orang cakap itu adalah keyakinan. Namun saya berpendapat itu adalah kebongkakkan apabila kenyataan itu diluahkan pada akhir penggulungan. Semua yang ke sana tahu apa dan siapa yang saya maksudkan. Selaku seorang bekas pendebat dan kini ahli Alumni Debat Malaysia (ADAM), saya rasa pendebat2 tidak perlu bersikap angkuh dan sombong walaupun anda terpilih sebagai Idol Mahasiswa sekalipun, jika anda merendah diri, di sisi ALLAH itu yang lebih utama. Mungkin adik2 pendebat tidak sedar, dalam kita berdebat, pelbagai faktor lain perlu diambil kira. Isu ini akan saya sentuh sekejap lagi.

3. Kelab DEMI UMT lebih dikenali di kalangan ahli2nya sebagai Keluarga atau Family Demi.
Alhamdulillah, dari dulu hingga sekarang ukhuwah dan persaudaraan ahli2nya masih lagi kukuh. Cuma jika ada selisih faham tu, haruslah ditangani dengan cara yang bijaksana. Saya bersyukur dengan wujudnya Family DEMI ni. Sebab hari tu saya dan adik2 ni keluar ke Monsoon Cup sebab banyak gerai yang buat sale. Tapi 2 kejadian sedih menimpa saya. Kasut saya baru beli di Vinci Mid Valley last sunday RM45 hilang di tangga Masjid Abidin. Menangis saya masuk kereta tanpa kasut. Zenita dan DJ teman saya pegi beli kasut baru kat VISS. Melayang RM39. Lepas makan malam kat Mayang Village, kami nak balik ke hostel. Tiba dekat kereta, bumper kereta saya jatuh ke bawah kesan langgar dan lari. Sekali lagi saya nangis kat situ. Fizah, Zenita, DJ dan Fadz yang pujuk saya. Sedihnye!!!! Nape orang2 kat Terengganu hari ni jahat? Dah la curi kasut kat masjid, pahtu langgar lari pulak kereta saya! Masa saya langgar keta pakcik mana tah pakai keta sewa dulu, saya tunggu sampai pakcik tu datang dan bayar gantirugi tau! Dosa la korang! Saya dah maafkan pencuri dan pelanggar tu. Tapi hati saya sedihla sebab nampak sangat masyarakat Malaysia tak beramadun dan tak bertanggungjawab. Patut ramai orang suka tulis surat layang dan jadi anonymous di blog2. patutnya kita berani menyatakan nama kita. Takpelah, buat si pencuri dan pelanggar, saya maafkan kamu. Tapi kamu jawablah depan ALLAH nanti di padang Mahsyar kerana kamu berlaku zalim pada orang terutama student sengkek macam saya. Huwaaaaaaaaaa!!! Buat adik2 DEMI, thanx a lot. Moga ukhuwah kita kekal selamanya.

4. Santun dan Adab. Ini antara nilai2 yang semakin hilang dalam diri kita. Terutamanya dalam generasi pendebat zaman ini, yang konon2nya mengatakan kita harus praktis sokmo berdebat dengan belajar membidas dan melaser. Sesungguhnya adik2, pemahamanmu itu salah, laser melaser itu bukan membentuk generasi pendebat yang baik, tapi melahirkan manusia yang kurang ajar dan biadab. Contoh: Kakak A menyatakan, "Cantiknya baju anak dara ni." Kakak B menjawab, "Habis, yang bercakap tu tak ada dara kah?" Malunya adik2.. Adakah itu contoh bidasan yang tepat dan wajar sesuai dengan ilmu selaku pendebat dan muslimah? Isu dara atau tidak seseorang itu isu maruah. Tambahan diucap dihadapan lelaki ajnabi. Hilang sudahkah rasa malumu? Sekiranya anda ingin membidas sekalipun, cukplah sekadar mengatakan, "Itu puji ke perli tu?Heheh" Sekurang2nya tiada hati yang terguris. Sebagai pendebat kita diajar dan dilatih untuk menilai dan mempersoalkan segala kesilapan dan kelemahan pihak lawan. Namun, yang menjadi pengamalan para pendebat Junior ini, ialah mengutuk2 kekurangan fizikal. Bila kita mepersoalkan kekurangan fizikal seseorang sekaligus kita mempersoalkan hasil ciptaan ALLAH. Kita selaku pendebat belajar membidas kesalahan fakta, bukan saiz badan, warna kulit, bentuk hidung, suara mahupun kelemahan peribadi manusia.
Jadilah pendebat yang bijak, beradab dan bersantun. Menghormati orang akan membuatkan kita dihormati. Mengeji orang akan membuatkan kita dikeji. Jadi lah Mahasiswa yang pandai berdebat dan intelek. Sesuai dengan nama keluarga kita, Keluarga DEbat dan Mahasiswa Intelektual, UMT.

Tuesday, November 20, 2007

Debat Di Raja 2007

Ya, tiba sudah pertandingan debat paling meriah antara IPTA seluruh Malaysia. Pertandingan yang paling ditunggu-tunggu. Pasukan UMT telah menjalankan latihan dengan penuh kegigihan. Tahniah buat adik-adikku. Insya ALLAH jika kita usaha, doa, yakin dan tawakal, kita dapat melakukan yang terbaik dan hasilnya pasti yang terbaik juga. Saya akan ke sana selaku hakim. Doakan agar saya menjadi hakim yang adil. Ini juga tanggungjawab yang akan dipersoalkan di hadapan ALLAH nanti.

Semasa saya mewakili KUSTEM (sekarang UMT) pasukan saya pernah masuk ke suku akhir Debat Alam Sekitar 2004 dan Juara Debat Sultan Zainal Abidin 2004/2005. Pencapaian kami dikira baik buat masa itu, kerana kami merupakan generasi ke 3 Kelab Debat KUSTEM.

Saya menaruh harapan sekurang-kurangnya adik2 DEMI UMT dapat melangkah ke suku akhir sekurang2nya bagi team Muda, separuh akhir bagi team Senior, dan suku akhir bagi team BI. Tinggi sangatkah harapan saya? Tidak rasanya, asalkan diiringi doa semua pihak, semangat berpasukan yang kukuh dan persembahan yang baik. Fakta2 semua dah dicari. Insya ALLAH, kita boleh!

Berikut ialah Usul-usul yang akan diperdebatkan:

USUL POLITIK
1. HAMAS wajar dilihat sebagai kerajaan yang sah
2. Amerika Syarikat perlu keluar daripada
Iraq
3. Demokrasi di Malaysia semakin subur
4. Dasar berkecuali masih relevan kepada ASEAN
5. Kuasa Veto PBB relevan
6. Kepulangan Benazir harapan baru buat
Pakistan
7. Kenaikan harga minyak suatu percaturan politik
8. Kematian Saddam: Demokrasi hidup semula
9. Negara dunia ketiga perlu teknologi nuklear
10. Negara Asia Barat memerlukan Amerika untuk aman
11. Amerika akan lebih baik tanpa Bush
12. IAEA perlu lebih telus
13. Kita perlukan pasukan keamanan dunia
14. PBB: Suara tidak didengari
15.
Darfur propaganda media
16. Politik perkauman duri dalam daging
17. HAMAS dan FATAH perlu bersatu
18. ASEAN tidak serius dalam isu Myammar
19. Kuasa OIC perlu diperluas
20. Dunia dahagakan Soviet
21. Campurtangan organisasi antarabangsa di Afrika wajar
22. Sekatan antarabangsa terhadap Myammar perlu dimansuhkan

USUL EKONOMI
1. Negara maju wajar membantu pemuliharaan alam sekitar negara membangun
2. WTO wajar diberi lebih kuasa
3. Caruman KWSP wajar ditambah
4. APEC memartabatkan ekonomi anggota
5. Kenaikan harga barang: Sistem baru perlu diwujudkan
6. Barangan kawalan tidak terkawal
7. Konsep bina dan jual: Jawapan kepada rumah terbengkalai

USUL SOSIAL
1. Program angkasawan menguntungkan negara
2. Pelumba haram wajar dihukum sebat
3. Ibubapa penjenayah juvana wajar dihukum
4. Bola Sepak
Malaysia: Masih ada harapan
5. Graduan kita terlalu dimanjakan
6. Demi kesejahteraan, media perlu lebih bebas
7. Pendidikan percuma wajar untuk semua
8. Sudah tiba masanya rancangan realiti televisyen diharamkan
9. FAM: Hidup segan mati tak mahu
10. Kemelut pengurusan punca sukan kita malap
11. NGO perlu lebih berani
12. Filem
Malaysia membanggakan
13. Pingat emas olimpik bukan suatu fantasi
14. Dunia memerlukan undang-undang alam sekitar yang seragam
15. Sukan mengeksploitasi wanita
16. Skim Cepat Kaya: Kita tidak serik
17. Sukan tradisional perlu dikomersialkan
18. Tribunal Tuntutan Pengguna: Indah khabar dari rupa
19. Artis
Indonesia lebih kreatif
20. Olahraga: Pembelian atlit asing wajar
21. Cetak rompak: Mengapa Bayar Lebih

USUL HUMOR
1. Peminat
Malaysia buta seni
2.
Malaysia perlukan Spielberg
3. Undi SMS pembunuh kualiti
4. Lelaki menyusahkan
5. Ikut hati mati, ikut rasa binasa
6. Wanita menenangkan
7. You Tube: Kreativiti melampau

TEMPAT: Universiti Teknologi MARA Malaysia, Shah Alam.
TARIKH: 24 hingga 29 November 2007

Kita jumpa di sana!

Monday, November 19, 2007

Perkara Penyebab Pening Pala (4P)

Antara 4P yang saya kena buat ialah marking assignment students. Tambah pening lagi bila assignment tu bukan saya yang bagi. Jadi saya tak paham objektif assignment tu. Tapi kena mark jugak.

Nasib bab2 simulation, processing time, arrival time semua tu ada relevan jugak dengan tesis saya. Huhu.. Bagi hari ni expect me to finish by 1st Dec. Apekah signifikan nya? Acewah, pinjam perkataan Prof Kamil =)

Insya ALLAH, saya akan cuba habiskan sebelum bertolak ke UiTM Shah Alam pada 22 malam nanti. Esok perlu mengadap Prof Yazid lagi. Untuk tunjukkan hasil keberjayaan coding single server tu. Taktau kat mana dia nak embed parallel processing. And maybe kena belajar MPI lepas ni. Kena menuntut dengan En. Nordin ni, bertapa 2-3 bulan, tanpa update blog, cek email dan SMS. Huhu..

Harap2 lepas Cikgu Sabri balik dari UKM nanti nak belajar queuing theory macam Reeds Solomon tu. Dok baca2 sampai keluaq ayaq mata. Tak paham jugak. Kenapakah otak ku semakin lambat nak paham theory2 ni semua??? Tidak!!! Jizz, Jizz, Klong Klong!! Kata Acehand. Amni, itu tandanya amal kurang. Kurang zikir dan solat hajat. Insaf2..

Ingat tak dulu masa nak PMR? Mak abah ketuk2 tak jalan, kakteh, kak cik, kakbi tolak2 tak gerak. Demo dok tau, kawe nih bukkey nok ceghito ko sappo2. Kawe ado jugak gi blaja pettey2. Tapi kawe tok leh nok study bilo ghama oghe. Kawe jadi seghupo tercabar! Makonyo, kawe tido jah depey oghe. Blakey2 oghe kawe study jah. Gitulaaahhh...

Makanya, untuk mengelakkan 4P ni terjadi, kawe buwak kijo koho-koho. Buwak sa sa. Peghabih hok marking paper ni sa, pahtu gak gi UiTM, beley wak kijo hok Prof buwi. Pah sapa Tganu, continue marking paper sapa 2 Dec. Ahaks... Kena mitok tulong ko Kak Mas jugok ning!

p/s: mahapkan le language klatey ku ini. tgh praktis slow! Kata org, pelan2 kayuh.. hihi..

Thursday, November 15, 2007

Kenapa nak DEMO?

Uish, dah lama tak menulih ni. Rasa 'cekang' urat2 kat jari. Saya tak pi demo BERSIH tu, don worri... Saya sokong, cuma tak pergi. 2-3 ari lepas dok surf2 pasai cerita ni, ada la masuk web macam2. Ramai yang sokong. Ramai jugak yang menentang. Nak kata saya ni pandai menjawab sangat tu dak le, tapi saya ada jugak baca pelbagai pendapat. Meh kita jeling2 tengok, pendapat kenapa nak demo:

1. Kata Ustaz Abd Ghani Shamsudin:

Berhimpun dan mengadakan demonstrasi; menunjuk perasaan secara aman adalah salah suatu tindakan yang sah dari segi syara dan undang-undang untuk menyatakan penentangan terhadap kemungkaran. Ia suatu pendekatan yang berkesan untuk menyerlahkan pengaruh dan kuasa kebenaran.
Dengan itu orang yang zalim akan kembali sedar menginsafi kesalahan diri mereka. Hukum asal berhimpun secara aman dan berdemonstrasi adalah harus .
Tapi kalau dirujuk kepada 'Maqasid al Syaria'ah' ia mungkin menjadi 'Mandub' atau sunnah. Malah ia mungkin beralih kepada hukum wajib seandainya tidak ada cara lain untuk menegur dan membetulkan kemungkaran kecuali dengan cara keluar beramai-ramai berhimpun dan berdemonstrasi di padang terbuka atau di jalan raya .
Hal seperti ini pernah dilakukan oleh golongan ulama tersohor sepanjang sejarah. Setakat yang kita tahu tidak ada ulama yang membantah mereka. Berhimpun dan berdemonstrasi adalah salah satu yang memberi petanda dan ukuran terhadap pandangan massa rakyat .
Demonstrasi juga memperkasa kecenderungan rakyat ke arah mempertahankan kebenaran.


2. Sejarah
Dilihat dari sudut sejarah, demonstrasi sebenarnya telah lama menular ke negara ini, semenjak Tanah Melayu dijajah oleh British lagi. Ketika itu, kuasa pemerintahan dipegang sepenuhnya oleh British yang menyebabkan ketidakpuasan hati rakyat. Rakyat, khususnya orang Melayu bangkit untuk menentang penjajah. Kebangkitan mereka dimanifestasikan oleh tindakan demonstrasi untuk menunjukkan rasa tidak puas hati kepada British. Para pejuang nasionalis Melayu sebelum zaman merdeka telah beberapa kali melakukan tindakan demonstrasi dan antara yang terbesar adalah demonstrasi yang dipimpin oleh Datuk Onn Jaafar, pada 10 Februari 1946. Dianggarkan seramai 15,000 orang Melayu telah berhimpun menentang penubuhan Malayan Union, di Batu Pahat, Johor. Ini telah menjadi titik tolak kepada beberapa siri demonstrasi orang Melayu, khasnya ahli UMNO selepas itu dalam menentang penjajahan British di Tanah Melayu sehingga berakhirnya penjajahan pada 31 Ogos 1957.

3. Dipetik dari email oleh Saudara Nuruddin (penulis Blog Munawwarah dan Pentas Kaji Buku)
Demonstrasi Liar (Muzhaharah) jelas-jelas diharamkan oleh Islam. Ini kerana, di dalam melakukan demonstrasi, ia disertai dengan beberapa aktiviti yang diharamkan seperti mengganggu lalu-lintas, menghancurkan, merosak atau membakar harta benda, mengganggu ketenteraman awam dan sejenisnya. Tidak kurang pula, Muzhaharah ini mengakibatkan rusuhan, pergaduhan, perkelahian, penganiayaan, bahkan pembunuhan. Pengharamannya didasarkan pada fakta bahawa di dalam demonstrasi ini terdapat sejumlah tindakan yang diharamkan oleh Islam.

Sementara itu, Demonstrasi Aman (Masiirah) adalah satu bentuk demonstrasi yang dibolehkan/diharusk an (mubah). Ini berdasarkan kenyataan bahawa ia dilakukan dengan tertib dan aman, dengan memperhatikan dan mematuhi hukum-hukum syara', termasuk berkaitan dengan pendapat atau aspirasi yang disampaikan; ia dilakukan tanpa kekerasan, tidak mengganggu lalu-lintas dan hak-hak umum, tidak membakar, merosak dan menghancurkan barang-barang milik umum, negara atau individu. Oleh yang demikian, Masiirah ini jelas-jelas diperbolehkan oleh Islam.

Perlu difahami bahawa Islam memandang Masiirah sebagai salah satu cara (uslub) di antara berbagai cara pengungkapan aspirasi atau pendapat dan bukan sebagai method (thariqah) di dalam melakukan proses perubahan masyarakat. [Method/Thariqah adalah suatu yang wajib diambil oleh umat Islam di dalam mencontohi Rasulullah. Contohnya, thariqah Rasulullah berdakwah secara aman dan tidak menggunakan kekerasan di dalam menegakkan Daulah Islam. Sedangkan uslub adalah suatu yang boleh berubah-ubah dan pelbagai sifatnya asalkan tidak bertentangan dengan hukum syara']. Apabila keadaan memerlukan, Masiirah boleh dan patut dilakukan dan sebaliknya jika tidak, patut ditinggalkan. Hal ini sesuai dengan hukum kemubahannya.
Jadi, sebagai manusia bijak pandai, buatlah keputusan kenapa nak berdemo. Asalkan tidak ada niat jahat yang tersembunyi, pergilah berdemo.
Saya pon ada buat demo jugak. Tak caya? Tanya student2 saya, saya demonstrator depa tau!! Heheh, ajar pakai software Oracle dan Rational Rose. Eh eh... Demo jugak tu apa kan? =D

Sunday, November 11, 2007

Letto - Sebelum Cahaya

Letto - Sebelum Cahaya

ku teringat hati
yang bertabur mimpi
kemana kau pergi cinta
perjalanan sunyi
engkau tempuh sendiri
kuatkanlah hati cinta

ingatkan engkau kepada
embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkan engkau kepada
angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta

kekuatan hati yang berpegang janji
genggamlah tanganku cinta
ku tak akan pergi meninggalkanmu sendiri
temani hatimu cinta

ingatkan engkau kepada
embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkan engkau kepada
angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta

ku teringat hati
yang bertabur mimpi
kemana kau pergi cinta
perjalanan sunyi
engkau tempuh sendiri
kuatkanlah hati cinta

ingatkan engkau kepada
embun pagi bersahaja
yang menemanimu sebelum cahaya
ingatkan engkau kepada
angin yang berhembus mesra
yang kan membelaimu cinta


BERSIH

Couldn't be there that historical day =)
So this is my way of showing my support.

Please my fellow friends, we want a new brand Malaysia!

Monday, November 05, 2007

Satu Perjuangan

SATU PERJUANGAN

syukur pada yg ESA
rahmat pemberianNYA
persaudaraan keharmonian

jalinkan kasih sayang
hulurkanlah bantuan
kepada yang memerlukannya

mari kita bina
satu ummah maju jaya
mula diri keluarga
sahabat,masyarakat dan negara

(c/o)
dengan satu perjuangan
satu arah tujuan
dibawah rahmat yang ESA
kita melangkah seiringan satu perjuangan

(repeat dari mule smpi c/o)

rintangan pasti melanda
jangan undur walau selangkah
teruskan perjaungan
hingga ke akhirnya

andai kau gugur
andai kau syahid
kau di redhaiNYA

(ulang c/o 2x)

kita melangkah seiringan satu perjuangan 3x

Thursday, November 01, 2007

Tanah Lot Banglo Untuk Dijual

Assalamualaikum. .. ni ada sorang lecturer UDM mintak tolong promote.
Ada 7 lot banglo di kawasan Bukit Payong, Kuala Terengganu untuk dijual.

1. Harga dari RM25,000 hingga 38,500.
2. Keluasan dari 540 m2 hingga 845 m2.
3. Lokasi: Berdekatan Sekolah Kebangsaan Simpang Rawai, Alur Limbat,
Marang, Terengganu
4. Kemudahan: 4 minit perjalanan ke pekan Bukit Payong, dekat sekolah,
dekat masjid, tanah siap dibersihkan.
5. Status: Lot Banglo, Bumiputera (Muslim digalakkan)

Kepada siapa2 yang berminat tu boleh email saya.
zirwatulhanna(at) yahoo(dot) com atau amnikhassim(at) gmail (dot) com

p/s: dah 5 terjual. elok ler muda2 ni beli tanah buat aset. tambah2
yang dah keje n kawen tu.

Sunday, October 28, 2007

REAL UNDERGRADUATE CONFERENCE (RUC) 2007

Welcome To RUC'07


HAVE YOU EVER FOUND YOURSELF ASKING,

'What do I need to know to earn a five figure income?'
'What do I need to succeed in life?'
'Will my degree guarantee my success?'

These are the common questions that are being discussed by the undergraduates today.

During campus life, the vast majority of undergraduates are just following the flow of things:

  1. They depend solely on their study loan provided by the government to continue and further their studies.
  2. They use their money unwisely - buy or change new hand phones and go shopping without any planning or putting aside money for savings!
  3. They do not get involved in sport activities or clubs or associations.
  4. They only equip themselves with textbook and lecture knowledge.

They assume that just by getting a degree will guarantee their success later in life! What a perspective!
After graduation,

  1. Many of them are jobless and are not able to pay their study loans.
  2. Many graduates are not qualified for work due to lack of soft skills – graduates cannot communicate and cannot relate with people!
  3. Many graduates have little or poor general knowledge.
  4. Many graduates are lacking in financial education – most take up unnecessary debts easily through the use of credit card.

Who is to blame?

Nobody is telling them what is expected and required of them upon graduation.

Register

Would you like to get first hand knowledge on what is required to succeed upon graduation?

To help better equip our undergraduates, we bring to you

REAL UNDERGRADUATE CONFERENCE 2007 (RUC'07)

Date: 26 NOVEMBER 2007 (Monday)
Venue: PUTRAJAYA INTERNATIONAL CONVENTION CENTER (PICC)

This inaugural conference will bring the top national leaders LIVE to share their secret of success with you.

This will be the biggest undergraduate event for 2007. Be part of history!

Register

The speakers will impart their wisdom and experience on four main topics which include,

  1. RELATIONSHIP
  2. EQUIPPING
  3. ATTITUDE and
  4. LEADERSHIP.

JOIN US NOW &

DISCOVER THE SECRETS OF SUCCESS!

Register

EE A L

What You Will Get From RUC'07 Package

  1. One day Conference with the Deputy Prime Minister + 4 top National Leaders at a world class venue PICC ~ ‘where great minds meet’
  2. 3 Meals which include 2 tea break & 1 lunch
  3. Certificate of Attendance – Recognized by KPT & HRM
  4. REAL LEADERS lifetime membership
  5. RUC’07 Pack
  6. Opportunity to win fantastic prizes through our lucky draws!
  7. Experience & Exposure of a Lifetime – Priceless!

LIMITED TO 2500 UNDERGRADUATES NATIONWIDE!

FIRST COME, FIRST SERVE!

Register

Organized By

REAL LEADERS SDN. BHD.

Supported By

Puter UMNO

Fully Endorsed By

Kementerian Pengajian Tinggi

In Conjunction With The Nation's 50th Independence Day

merdekapic

REAL UNDERGRADUATE CONFERENCE (RUC) 2007.

REAL UNDERGRADUATE CONFERENCE (RUC) 2007.

This inaugural event is an event organized by Real Leaders Sdn. Bhd in collaboration with Pergerakan PUTERI UMNO Malaysia to develop young leaders. The event will be officiated by the honorable Deputy Prime Minister of
Malaysia, Dato' Sri Najib Tun Razak. This is a one day undergraduates conference where students can be exposed to the country leaders as well as corporate figures and other successful people where they can get first hand knowledge on what is required to succeed upon graduation.

This conference is a platform for undergraduates to become leaders of tomorrow and young leaders who are capable and competence in Relationship, Equipping, Attitude and Leadership (REAL).

The list of speakers for this event includes:
Datuk Siti Nurhaliza - Malaysian Top Singer
Dato' Tony Fernandez
- CEO of AirAsia
Tan Sri Mohd Hassan Merican - CEO of Petronas
Tan Sri Syed Mokhtar - 7th Richest Man in Malaysia

The main objectives of RUC'07 are:
1. To provide direct exposure for students so that they understand more what is expected of them
2. To provide an avenue for students to gain experience and knowledge from the leaders of the country
3. To get the students educated on skills outside of the normal education courses such as networking, soft skills, personal grooming

Below are details of the event:
Date: 26 November 2007
Venue: Putrajaya International Convention Centre (PICC)
Time: 8.00am- 6.00pm
Fees: RM100
Extra!! Early Bird Promotion!! LIMITED TO 2500 STUDENTS ONLY!!
Register before
31 October 2007 and you just pay for RM80!!

These opportunities are open to all undegraduate students IPT’s in Malaysia!! Get first hand knowledge from this inspiring person! We are looking forward the highest number of participants from every university. Do contact me, ABBY 012 9277659 for registration or further information visit us at www.realundergradconference.com


Regards,


NUR SABIHAH BT ABD AZIZ (ABBY)
SECRETARIAT RUC 07

Wednesday, October 17, 2007

Ya Rabbi, Tautkanlah Ukhuwah...

Saya petik dari blog prof Kamil:

Saya tidak dapat menerima jika sesama adik-beradik mempunyai protokal dan perasaan membesarkan diri. Apatah lagi jika mempunyai perasaan tidak selesa di rumah ibu-bapa sendiri dan mahu dilayani seolah-olah mereka adalah pembesar negara.

Menantu juga perlu mempunyai sikap terbuka. Perkahwinan membawa ikatan keluargaan yang lebih besar. Menerima suami [isteri] harus disertai dengan pakej keluarga. Barulah kebahagian, kesejahteraan dan kecintaan berkekalan.


Benar, benarlah. Tidak perlu merasa diri sebagai tetamu di rumah ibu bapa sendiri walau sudah berkahwin dan mempunyai rumah sendiri. Tidak perlu mengharap layanan seperti raja. Sepatutnya semua tugas di rumah di lakukan bersama-sama. Apatah lagi di musim perayaan ini.
Menantu keluarga juga perlu sedar, mereka adalah sebahagian dari keluarga itu. Segala urusan, tugasan dan kerja2 rumah seharusnya diambil peduli. Tidak perlu harus disuruh2. Menantu bukan orang asing. Tambahan pula jika suasana rumah sememangnya memerlukan kudrat menantu.

Di musim perayaan ini, dalam niat di hati ingin bergembira, namun pasti ada yang jauh di sudut hati terguris atas sikap dan kata2 yang tidak sepatutnya. Semua orang harus peka dan merasa taklifan masing-masing. Kedewasaan ini mengajar aku menjadi pemerhati...

EIDUL MUBARAK... Semoga bertemu lagi ya Ramadhan..

Tuesday, October 02, 2007

Pilihanraya Kampus - Suram dan Muram Lagi Malu...

Diumumkan... Saya baru lepas mengundi!!!

Saya seumur hidup tak tahu pun rupanya pelajar master dan Phd kena jugak mengundi dalam pilihanraya kampus. Saya pergi pun sekadar nak tunjukkan sokongan saya pada adik tersayang saya, Erny Haslina yang jadi calon Umum. Rupanya masih kena mengundi. Sepanjang 5 tahun di sini, saya mangundi pada tahun 1 dan 2 sahaja. Tahun ke3 hampir tiada pertandingan sebab kebanyakan calon menang tanpa bertanding. Tahun ke 4 saya balik kampung waktu PRK.

Saya melangkah ke Dewan Sultan Mizan dalam keadaan terpinga-pinga bila diberitahu saya pelajar siswazah pertama yang datang mengundi. Ada sorang staf yang jaga kaunter untuk pelajar siswazah, datang dan salam dengan saya sambil ucapkan tahniah. Malu pun ada. Heheh...

Lepas tu bila saya nak ambil giliran mengundi, nama saya tak ada dalam senarai pelajar siswazah. Haaa, sudahh... Saya tiap-tiap semester tak pernah miss pendaftaran hari pertama sebab ada jamuan makan dan dapat goody bag tau!! Rupanya SPR salah label, patutnya depa letak lah label tu untuk pelajar Aquatrop dan INOS saja. Macam saya ni, bawah FST. Saya pun jadi bingung jugak ni. Depa ni nak bagi aku ngundi ke tak? Kang aku balik kang!!

Tiba-tiba pegawai belia dan sukan, En. Rafee datang tepi saya. "Terima kasih datang mengundi, Lama saya tak nampak awak. Bila nak kawen? Jangan lupa jemput ye?" Huk Alooo... Soalan bonus tu lagi.. Jawapan bijak dari seorang pelajar master IT pun kuar dari mulut ini, "Saya just nak tunaikan tanggungjawab saya je. Insya ALLAH, rancangnya tahun depan nak kawen, kalo en. rafee nak sponsor, lagi cepat. Heheheh..."

Lepas sorang, sorang datang tegur. Yang tak pernah kenal pon datang tegur. Glamer sekejap kat situ. Pak guard-pak guard pon datang tepi saya. Semua macam kagum tengok saya pegi ngundi. Uishhh.. Malunyaaaa... Prof. Majid TNC HEP pun datang cakap terima kasih. Aiiyyakk.. Kenapa ni?? Nak buat macam mana, pelajar siswazah UMT tak tahu pun kena ngundi. Saya pun nasib baik Erny yang bagitahu. Kalo tak, sekarang ni saya sure dah pergi shopping di Giant baru dengan Kak Eyta. Heheheh..

Saya layan lah kejap staff-staff tu sembang. En. Badrul ada, En. Syahrul, En. Rafee, Kak Syimah dan ramai lagi staff HEP baru yang saya tak tahu nama. Lepas tu masa nak balik naik keta, en. wan azmani pun ada kat tepi tiang besar tu. Saya malu sangat. Saya satu satunya pelajar siswazah yang mengundi!! Hahaha.. Tu yang jadi tumpuan ramai.

Suram betul suasana dalam dewan tu. Dah la tak kenal mana sangat pun. Saya cuma kenal 2 orang calon, Erny dan Ainun. Yang lain tu saya main klik aje. Dalam hati berdoa, "Ya ALLAH, semoga pilihan aku ni membawa kebaikan dan keberkatan kepada seluruh penghuni UMT."

Ada juga orang mempertikaikan sistem pemilihan secara elektronik ni. Saya tak mahu la nak memihak kepada sapa-sapa. Tapi sebagai seorang pelajar IT, saya tahu keselamatan sistem ini sangat terjamin. Lagipun, pereka sistem ini ialah pensyarah saya yang dihormati, En. Sharif Manaf, dan saya sangat yakin dengan ketelusan dia. Data memang boleh diubah-ubah, tapi hanya pentadbir sistem yang ada kuasa untuk buat semua tu. Saya yakin dengan integriti En. Sharif. Dia pun ada sekali kat DSM tadi.

Masa saya bertanding untuk jawatan NYD MPP di KMNS dulu macam lagi meriah je PRK. Ni kat kampus besar pun tak semeriah tu. Maybe sebab UMT ni kecik je, tak macam UNI lain. Yang lagi tambah muram, ramai pelajar tak nak mengundi. Alasan? Tak kenal calon, malas, undi pun bukan dapat apa-apa (tapi masa saya 3rd year HEP buat kenduri pulut durian dan sate, saya lah tukang perabih. Heheh), dan macam-macam lagi.

MPP pulak bila dah menang tu, jadi kerek semacam. Asik melepak kat depan kaunter HEP, pahtu orang yang nak masuk urusan dengan HEP pun rasa terganggu, siap ditanya-tanya lagi apa urusan kita kat situ. EH!! Sukati saya la nak pergi HEP buat apa pun! Seingat saya, masa Rais jadi YDP MPP je baru rasa nikmat ada MPP. Baru nampak ada aktiviti kat kampus, baru nampak MPP ialah kawan mahasiswa. Sebelum-sebelum ni, MPP macam musuh je. Bosan!!

Yang lagi lawak tu, ada la masa saya 3rd year jugak, ada bekas calon MPP yang tak menang, HEP lantik jadi JKPP. Dia dan makwe dia kena tangkap khalwat. Masuk harian Metro lagi. Dan didakwa kat mahkamah syariah pun. Tapi takde tindakan pun diambil ke atas dua2 tu. Boleh je habiskan pelajaran dengan gembiranya. Patut HEP gantung atau buang kan? Entah la...

Saya rasa macam dah merepek2 saya tulis ni. Dari isu PRK sampai isu calon PRK. Heheh.. Yang penting sekali, semua mahasiswa patut turun mengundi walaupun tak kenal. Haha.. YES!!! Jumaat ni saya balik Kedah.. Tak sabar rasanya. Dah habis dah shopping raya. Serunding ayam dan ikan pon dah beli. Baju kelawar kak cik, kak zah dan anak2 dah beli, tudung maksu dah beli. Tudung saya je belum. Tahun ni tema apa tah? Tapi baju saya kaler hijau petronas, plain color. Maybe nak pegi Syurga Tudung kat Batu 6 beli tudung yang saya berkenan tu. Kenapa la tudung saiz besar tak secantiktudung kecik2? Ramai orang suka pakai tudung kecik ke sekarang? Esok lah lepas ngajar nak pergi tengok kejap lah. Harap-harap ada la yang berkenan.

OK! Selamat berpuasa dan PRK.

Monday, October 01, 2007

Kalau ALLAH Izinkan...

Saya baru lepas baca blog Kereta Mayat, memang ngeri baca blog dia. Macam ada mayat tengah usha2 saya kat tepi ni, macam malaikat maut tgh renung saya dan bajet2 bila la masanya nak ambik nyawa budak Amni nih... Saya betul-betul ngeri. Tambah lagi ngeri bila saya baca artikel ni:
http://keretamayat.blogspot.com/2006/02/kenapa-org-masuk-neraka.html

Quote sikit:

Sabda Nabi s.a.w(plus-minus): “kalau semua manusia berkumpul nak bagi kesusahan pada kita, mereka tak boleh buat apa apa pun kecuali apa yang Allah telah tetapkan…dan jika semua manusia berkumpul untuk bagi kesenangan pada kita mereka juga langsung tidak boleh berbuat apa2 kecuali apa yang Allah telah tetapkan,inilah tauhid”

Korang paham tak?
Cuba renung ayat ni pulak(versi ulangan)

“KITA AKAN DAPAT APA YANG KITA NAK, BILA KEINGINAN KITA SAMA DENGAN KEINGINAN ALLAH…

KITA TAK DAPAT HALANG APA YANG KITA TAK SUKA DATANG PADA KITA APABILA ALLAH NAK IANYA DATANG KEPADA KITA”


Saya jadi insaf.. Jadi adakah selama ni saya tak dapat apa yang saya nak kerana ALLAH tak nak perkara tu jadi pada saya? Saya kurang amalan, saya pendosa, saya cuai, saya lalai, saya mintak ampun Ya ALLAH...

Macam mana untuk kita tahu sama ada kehendak kita sama dengan kehendak ALLAH? Macam mana kita nak capai apa yang kita inginkan selepas kita usaha dengan sepenuh daya dan berdoa?

Macam mana seorang Noor Amni layak untuk terus bernafas atas muka bumi ini dengan terus melakukan dosa-dosa? Adakah itu juga kehendakNYA?

Ada sesiapa boleh tolong jawab? Saya tidaklah sehingga mahu menghilangkan penggantungan dan pengharapan saya kepada Rahmat dan Kasih sayang DIA yang MAHA ESA...

ILAHI ANTA MAQSUDI WA RIDHAKA MATHLUBI...


===========================================================

UPDATED!!

Saya dapat dah jawapan kepada persoalan saya di atas, pun dalam blog kereta mayat jugak. (dia ni jawab kena dengan logik dan kena dengan hati saya.)

So THE MORAL OF THE STORY IS: mengapa Allah tak Pilih korang untuk buat amal kebaikkan, buat amal soleh?mengapa? sebab korang tak tunjukkan yg korang ni perlu pada ugama, korang kena tunjukkan pada Allah yg korang akan mati tanpa-Nya, korang sanggup buat apa saje untuk-Nya..ini tidak! ! korang ingat korang kaya korang boleh Bantu Allah? Allah tak perlukan korang punya harta, rupa! pangkat, Allah mahu lihat kesungguhan korang harap/takut padaNya..Allah nak korang Menangis, merayu, merintih padaNya..Allah nak korang bertasbih memujinya, Allah nak korang Berjuang di jalannya dengan Harta, Diri dan Masa yg Allah bagi pinjam kat korang, sampai masa ambil balik! itulah maksud cinta ugama dan kerana inilah maka ramai org Allah tak Pilih jadi ahli syurga..korang tak tunjukkan yg korang ni ingin yg Amat Sangat pada Allah/shurga Allah….Tunjukkanlah wahai sahabat akan kecintaan korang(termasuk aku ) pada Allah!!!

That’s why firaun, Qarun, Haman, namrud pergi mampus dengan korang punya harta, punya tahta, Allah tak perlu semua itu…Agama telah Hebat dengan kekuatan dalaman, tak perlu pada kekutan luaran,,,ingat senjata kita org islam: Daqwah dan Doa…..!


Jom kita USAHA, DAKWAH DAN DOA!!

Wednesday, September 19, 2007

Sapa Paham?


Who can understand what is the content of this email? I got it from a friend of mine in Turkey, Bro. Omer. But I can't understand Arabic.

Please anybody, please translate it for me. What I can understand is just the wishes for Ramadhan.

Sami Yusuf - Al Mu'allim

Lirik ni untuk kakak fauwaz

Al-Mu'allim
Album : Al-Mu'allim
Munsyid : Sami Yusuf
credit to: http://liriknasyid.com


We once had a Teacher
The Teacher of teachers,
He changed the world for the better
And made us better creatures,
O Allah we?ve shamed ourselves
We?ve strayed from Al-Mu'allim,
Surely we?ve wronged ourselves
What will we say in front of him?
O Mu'allim...

Chorus
He was Muhammad salla Allahu 'alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon Mankind,
He was Muhammad salla Allahu 'alayhi wa sallam,
Muhammad, mercy upon Mankind,
Teacher of all Mankind.
Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi'i ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad
(The best of Allah?s creation is Muhammad)
Ya Mustafa ya Imamal Mursalina
(O Chosen One, O Imam of the Messengers)
Ya Mustafa ya Shafi'al 'Alamina
(O Chosen One, O intercessor of the worlds)

He prayed while others slept
While others ate he?d fast,
While they would laugh he wept
Until he breathed his last,
His only wish was for us to be
Among the ones who prosper,
Ya Mu'allim peace be upon you,
Truly you are our Teacher,
O Mu'allim..

Chorus
Ya Habibi ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi'i ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Ya Rasuli ya Muhammad
(O My Messenger O Muhammad)
Ya Bashiri ya Muhammad
(O bearer of good news O Muhammad)
Ya Nadhiri ya Muhammad
(O warner O Muhammad)
'Ishqu Qalbi ya Muhammad
(The love of my heart O Muhammad)
Nuru 'Ayni ya Muhammad
(Light of my eye O Muhammad)
He taught us to be just and kind
And to feed the poor and hungry,
Help the wayfarer and the orphan child
And to not be cruel and miserly,
His speech was soft and gentle,
Like a mother stroking her child,
His mercy and compassion,
Were most radiant when he smiled


Chorus
Abal Qasim [one of the names of the Prophet]
Ya Habibi ya Muhammad
(My beloved O Muhammad)
Ya Shafi'i ya Muhammad
(My intercessor O Muhammad)
Khayru khalqillahi Muhammad
(The best of Allah?s creation is Muhammad)
Ya Mustafa Ya Imamal Mursalina
(O Chosen One O Imam of the Messengers)
Ya Mustafa ya Shafi'al 'Alamina
(O Chosen One O intercessor of the worlds)

Monday, September 17, 2007

Kisah Bunga Api dan Mercun

Pernah masa umur 5 tahun ke 6 tahun tah kalo tak silap, ada beli bunga api. pahtu nak main bunga api tu dengan kak teh pagi2 raya. Baju raya dah cantik tu, takut mak marah pulak kan bila kena serbuk bunga api. So, kami 2 orang ni sorok2 main bunga api tu dalam stor tempat basuh kain kat belakang rumah. Tengah2 best main dua2 orang, saya terpijak bara bunga api tu. Saya tak pakai kasut sebab stor tu simen ja. Apa lagi menangis la saya sebab kaki dah berlubang. Kakteh menggelabah jugak la... Tapi kami tak bagitau kat sapa2 pon sampai sekarang. Heheheh... tak pasal2 kang kena marah. Kakteh senyap2 ambik minyak gamat tolong letak kat kaki saya. Raya hari tu spoiled sikit la sebab tak boleh pakai kasut raya.

Masa darjah 3 pulak, saya dengan sepupu, kak long pegi beli mercun gasing. Senyap2 balik simpan celah2 lipatan baju kat rak baju kami. Kak long balik sekolah kat Jitra waktu tu sebab mak dia balik bersalin. Seronok rasa nak main mercun tu. Tapi tak tau sapa tolong bagi kantoi dengan abah. Ada la tu sapa2 tu yang repot. Geram sungguh rasanya! Abah pulas telinga dua2 orng. Huhu.. Sedih, dah la 1 biji mercun tu 50sen. Beli 3, tiga2 abah rampas. Yang tak best nya, abah suruh kak cik pulak yang cucuh mercun tu!! Tah puas hati betul laaaaa....

Bila dah besar2 ni, ada jugak main mercun dan bunga api dengan kawan2. Kat matrix pernah, kat KUSTEM pon pernah. Haha, sekali sekala nak jadi budak2 balik. Tapi saya pulak naik risau tengok anak2 menakan main bunga api. Agaknya macam tu la perasaan mak abah dulu kan?

Muammar pon pernah kena bunga api gak. Kat tepi mulut lagi. Heheh.. Dia balik main kat Air Hitam. Nak main kat Jitra tak boleh, abah tak bagi. Lagi pon asap bunga api tu bagi batuk. Cucu batuk, tok wan dia lagiii la batuk kan??

Anyway, ni gambaq masa sambut besday Ziyad. Kartun atas kek tu muka macam muka Ziyad lah. Heheh...

Dari kiri: Syuhada (anak jiran), Nuha (tak sabar nye nak makan kek ni!!), Hanna (tak mandi n pakai baju tido pon buleh makan kek jugak tau!), Didi (nasib baik Didi lagi tinggi dari Hanna), Ziyad (kek ni abg yang punya! Semua kena tunggu abg!), Damya (heee, mya la yang calit sikit aising kek tu, nampak dak?heee...), Muammar (besday aku nanti nak letak toy ni pulak atas kek), Ayman (ish2, geram nih, bila buleh makan ni?), Kakak Fauwaz (tak pa, sabaq, Najlaa bukan makan pon kek, nanti kakak amik kek dia. Hehehe, upah dukung!) dan Najlaa(ait!!Awat ramai sangat orang ari nih?).


  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP