Wednesday, August 15, 2007

Lab OOD kedua

Saya kena masuk mengajar hari ini dengan muka yang agak serius. Depa semua diam. Saya bagi salam dan buka majlis dengan Al- Fatihah. Alhamdulillah, selepas dibahagikan kelas, mereka semua agak terkawal. Kami mulakan kelas dengan tenang dan diselit lawak2 penceria kelas oleh beberapa orang. Alhamdulillah, kelas kedua jugak tidak banyak masalah. Saya rasa lega, dan saya bersyukur kepada ALLAH, mereka yang biasa menyakitkan hati saya pada hari ini lebih mesra.

Saya beri kuiz yang perlu dihantar sebelum habis kelas. Menggelabah semua. Tak apa, kuiz sekadar untuk pastikan kedatangan dan supaya tidak ada yang tolong sign bagi pihak kawan. Saya dah paham gerak mereka. Saya dulu pon student juga. Dah boleh tahu siapa yang selalu ponteng, yang pantang digertak nak menangis (lelaki tau!!), dan paling saya suka, kehadiran mereka ke kelas saya dengan pakaian yang kemas dan sangat sopan. Masih ada seorang dua yang pakai tshirt pinjam dari baby 3tahun, tapi saya harap minggu depan mereka tak pakai lagi.

Saya teringat pensyarah2 saya. Encik Ariffin tak suka pelajar perempuan pakai baju ketat. Dia akan suruh balik tukar serta merta. Encik Aziz pulak tak suka pelajar lelaki pakai baju hitam. Nampak ganas dan tak ceria. Mungkin saya jugak terikut2 kedua2 pensyarah ini. Saya akan terus tegur jika pakaian mereka tak menyenangkan. Bukan sebab nak busybody, tapi mengganggu saya yang sedang mengajar di hadapan kelas.

Saya nampak perbezaan beberapa orang dari mereka yang betul2 datang untuk belajar. Saya suka jika saya dapat bantu depa. Insya ALLAH saya akan amalkan seperti guru2 saya masa di KISAS, mendoakan setiap pelajar kesayangannya setiap kali selelsai solat. Saya akan amalkan. Moga2 mereka bukan saja keluar sebagai seorang software engineer, tapi jugak sebagai Muslim dan Mukmin yang mampu menggalas tanggungjawab sebagai Khalifah ALLAH.

Malam ini saya dapat tidur dengan lena ngantuk kenyit


p/s: untuk sape2 yang nak burdah rancak (rock) tu, ni link untuk download. Klik sini.

4 comments:

Anonymous 6:09 PM

Ameeen.

Tahniah Cikgu dah boleh kawal keadaan.

amni 6:23 PM

:) tenkiu... berkat doa semua

Humyrah 2:16 PM

assalammualaikum..

hebatnya awak, dah handle kelas dgn baik..

saya tak pasti rezeki saya di mana, sebagai pendidik lagi atau tidak.. perubahan hidup meletakkan saya mencuba perkara2 baru..

insyaAllah sama2 usaha demi agama ya..

amni 9:33 AM

insya Allah yan. kita sama2 usaha..

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP