Wednesday, October 17, 2007

Ya Rabbi, Tautkanlah Ukhuwah...

Saya petik dari blog prof Kamil:

Saya tidak dapat menerima jika sesama adik-beradik mempunyai protokal dan perasaan membesarkan diri. Apatah lagi jika mempunyai perasaan tidak selesa di rumah ibu-bapa sendiri dan mahu dilayani seolah-olah mereka adalah pembesar negara.

Menantu juga perlu mempunyai sikap terbuka. Perkahwinan membawa ikatan keluargaan yang lebih besar. Menerima suami [isteri] harus disertai dengan pakej keluarga. Barulah kebahagian, kesejahteraan dan kecintaan berkekalan.


Benar, benarlah. Tidak perlu merasa diri sebagai tetamu di rumah ibu bapa sendiri walau sudah berkahwin dan mempunyai rumah sendiri. Tidak perlu mengharap layanan seperti raja. Sepatutnya semua tugas di rumah di lakukan bersama-sama. Apatah lagi di musim perayaan ini.
Menantu keluarga juga perlu sedar, mereka adalah sebahagian dari keluarga itu. Segala urusan, tugasan dan kerja2 rumah seharusnya diambil peduli. Tidak perlu harus disuruh2. Menantu bukan orang asing. Tambahan pula jika suasana rumah sememangnya memerlukan kudrat menantu.

Di musim perayaan ini, dalam niat di hati ingin bergembira, namun pasti ada yang jauh di sudut hati terguris atas sikap dan kata2 yang tidak sepatutnya. Semua orang harus peka dan merasa taklifan masing-masing. Kedewasaan ini mengajar aku menjadi pemerhati...

EIDUL MUBARAK... Semoga bertemu lagi ya Ramadhan..

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP