Monday, April 10, 2006

Pergi Tak Kembali



Ni gambar tok dengan Hanna. Saya ingat lagi, tok begitu sayang dengan cicit2 nya. Saya pun naik jeles!!




Ni plak gambar tok tgh dukung ayman, masa tu sebelum tok sakit. Dalam bulan Mei 2005. Ayman pon kecik lagi, masih larat tok nak dukung.

Betullah kata orang, bila sesuatu itu telah pergi dari kita, baru kita terasa kepentingan dan rindu. Masa di depan mata, kita tak rasa. Rumah kami rasa sejuk dengan kehadiran tok, sebab zikir dan bacaan qurannya tak pernah putus. Abah suruh saya baca Surah Baqarah 3 kali, Yasin sekali dan surah apa tah satu lagi masa tok dah tak mampu bangun. Saya cuma baca Yasin dan Baqarah sekali ja, pahtu saya tertidur tepi tok. Bila saya jaga, tengok2 tangan tok tengah pegang tangan saya. Saya janji akan habiskan bacaan saya dan hadiah buatnya.

Kak cik pernah pesan kat saya, waktu tok masih ada ni kita nak berbakti, tak guna baru nak berbakti lepas dia tak ada lagi. Kakcik beruntung, dia ada di sisi tok pada saat2 terakhir tok. Saya cemburu!! =( Tak apalah, sekurang-kurangnya ada seorang di kalangan kami yang mampu uruskan tok dari mula hingga akhir. Terima kasih kak cik!!

Walaupun saya jauh dari tok, tapi saya gembira sebab banyak jugak ilmu masakan yang tok turunkan kat saya. Buat kuih cara, tepung bungkus, kuah kacang (yum yum!!), cucur masin, asam pedas, singgang, masak kurma dan macam2 lagi. Kira bertuah jugak saya ni ye? ;-) :wink:

Baiklah, life must go on, tapi nasihat dan panduan yang orang-orang tua beri tak boleh kita lupakan. Sama-sama kita teruskan perjalanan kita, sambil2 tu kita jgn lupa jengah2 masa silam yang boleh kita ambil iktibar.


p/s: kak cik, mana lagi best, murtabak megi ada daun bawang n cabai ka yang simple cam kat umah kak cik? invent lah lagi resepi guna megi, kita balik try sama2 nak? hehehehe!!!

5 comments:

Anonymous 12:30 AM

hmm, apasal kak cik buat murtabak tu semalam, dia melekat kat pan ek? kena boh byk minyak ka b4 fry?

Anonymous 7:44 AM

melekat, tp takdela terburai megi tu. tapi muammar buleh la kutip satu satu meggi panjang2 tu suap dlm mulut dia hehe..

bgdin kata "practice make perfect" kakcik kata tiap2 malam nak jamu murtabak maggi kat bangdin, hmm....

amni 8:13 AM

muahahahaha!!! kena letak minyak sket laarrrr...
satu lagi, guna mamee mawi tak sedap sgt coz terlalu masin. guna megi btoi punya kurang masin sket.

hamba 3:35 PM

kak amni comey,

takziah.
baca yang kak amni tulis pasal tok kak amni ni, in sya Allah, berbahagia arwah di sana :)

on a lighter note, pas baca blog kak amni semalam, sy terpengaruh ngan murtabak megi tu dan try la wat (utk pertama kali dalam hidup, heheh). tapi, disebabkan dia tak jadi cam murtabak, sy decide utk tukar nama dia kpd 'pataya megi' :P

amni 4:48 PM

syaffa, u rebus dulu megi tu.toskan. pahtu telur, bawang n perencah megi kari tu u campur skali. dah pukul sebati baru masuk mee n tuang dalam pan yang dah panas minyak..

pattaya megi pon orait gak nama tu.. heheheh...

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP