Monday, January 21, 2008

Apabila Hati Menjadi Resah


Subhanallah! Bunga dibelakang rumah. Macro mode. Auto focus. K750i

Pagi ini saya serba tak kena. Nak buat kerja serba tak jadi. Hasilnya saya tamatkan kelas awal satu jam. Saya sudah buat perancangan. Saya buat kajian dan pembacaan sebelum saya masuk mengajar. Tapi semuanya serba tak jadi.

"Musim mendung" sebegini jarang-jarang sekali terjadi kepada saya. Biasanya kepala saya hanya bercelaru begini jika terlalu banyak input yang masuk dan perlu melakukan processing dan transmission secara parallel. Saya tidak mempunyai keupayaan parallel processing seperti Intel Core 2 Duo (R) seperti laptop Quek. Output yang terhasil juga adalah sangat sedikit, dengan service time yang panjang sedangkan required response time sepatutnya kecil. Hasil - hasil dari situasi beginilah menyebabkan tugasan menjadi truncated dan bottlenecked.

Saya cuba 'bertapa' di cubicle saya dengan mendengar alunan Burdah, Miskul Ruh dan Elaika. Alhamdulillah, towards end of this day, saya sudah habis tandakan markah kuiz pelajar-pelajar TMK 3108. Mungkin berkat dari nasyid - nasyid itu sendiri yang merupakan doa-doa yang dikarang oleh para ulama. Moga berkat dan menjadi penambah semangat buat saya. Malam ini perlu menghabiskan menanda Kuiz pelajar Project Management.

Selalunya hati kita menjadi resah bila terlalu banyak yang kita fikirkan. Tak apa, memang itu lumrah manusia, terlalu memikirkan pelbagai masalah tanpa memikirkan "Sumber" penyelesai masalah-masalah itu. Kita manusia sememangnya tiada sebarang daya dan upaya untuk menyelesaikan masalah yang kita hadapi. Hanyalah 1 sahaja jalannya, zikirlah di dalam hati dan berserahlah kepada ALLAH. Segalanya datang daiNYA dan hanya padaNYA juga kita akan menemui jalan penyelesaian.

Saya sentiasa mendoakan agar pelajar-pelajar saya, bukan hanya sekadar menguasai ilmu-ilmu IT tapi juga ilmu akhirat, dan harapan saya agar mereka letakkan segala pergantungan dan harapan hanya pada ALLAH dan meneruskan perjalanan mereka tanpa kegusaran. Ameen Ya ALLAH!

4 comments:

Anonymous 2:22 AM

Salam..

Boleh makan ke bunga yang dalam gambar tu..?

Kalau tak silap Ana bunga tu orang-2 tua buat ubat kembung perut..

Ana tak pasti sama ke bunga tu dgn bunga yang ana pernah try dulu, bentuknya macam sama je.. he. he.

amni 9:39 AM

saya pon tak tau, masa sidai baju belakang rumah saya nampak bunga tu, saya snap je gambonye

Anonymous 12:06 PM

Salam.

Pandainya ambil gambor.. Oooo kat belakang rumah..

Banyaknya lalang... Tebas-2lah sikit..

Jangan mare ye..

Anonymous 7:53 PM

amin...

kak cik

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP