Monday, November 13, 2006

KISAH SEMUT



semut dengan telur semut



Tuhan dulu pernah,
aku menagih simpati,
kepada manusia yang alpa jua buta.
Lalu terheretlah
aku di lorong gelisah,
luka hati yang berdarah,
kini jadi kian parah.
Semalam sudah sampai ke penghujungnya,
kisah seribu duka ku harap sudah berlalu,
tak ingin lagi ku ulangi kembali,
gerak dosa yang mengihiris hati.
Tuhan,
dosaku menggunung tinggi
Tapi rahmatMU melangit luas
Harga selautan syukurku
hanyalah setitis nikmatMU di bumi
Tuhan,
Walau taubat seringku mungkir
namun pengampunanMU tak pernah bertepi
bila selangkah ku rapat padaMU
seribu langkah KAU rapat padaku....

Saja buat intro panjang-panjang. Sebenarnya, ada satu cerita magic nak dikongsi. Semalam selepas solat maghrib, saya nak baca Quran. Dah lama saya tinggal tak baca, sejak balik dari Kedah. Kiranya dah hampir sebulan saya tak baca Quran tu. So, saya pun ambik dari rak. Quran tu jenis yang ada kotak sebagai cover, before baca, kita keluarkan dari kotak dulu. Saya ambik, tarik keluar dari kotak tu, saya nampak banyak semut. Termasuk telur semut pun banyak jugak. Saya jadi sedih sebab nampak sangat saya dah lama tak baca Quran. Saya pun cakap la sorang-sorang, macam bercakap dengan semut tu, "Lor, awat masuk? Aku nak baca la Quran ni. Jangan macam ni. Tak dan ja nak baca..." Lepas tu saya pun simpan balik. Tak jadi baca.

Pagi tadi saya bangun awal untuk sahur. Lepas sahur, saya ambik Quran tu. Ingat nak cuci semut-semut tu semua. Sekali bila saya buka, seekor semut pun tak ada. MASYA ALLAH!!! Dengan telur-telur dia sekali hilang. Macam magic!! Saya cerita kat kakteh dan mak. Mak sampai sebak. Pahtu mak kata kat saya, "Tula adik, jarang sangat baca Quran. Kan semut dah buat sarang. Mesti dia ingat daripada Quran tu tak dibaca, baik dia buat rumah. Ada gak faedah."

Saya insaf la. Saya janjila dengan diri sendiri, akan saya gagahi diri untuk baca Quran. Walaupun satu helai sehari. Saya janji... HUHU... Nangis insaf..

1 comments:

Anonymous 4:24 PM

Semut tu faham apa kita kata. Dia juga berkhidmat utk kita. Allah hantar dia utk mengingatkan manusia. Alhamdulillah, dia sanggup pindah rumah...sebab adik nak baca Qur'an

~kak Teh~

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP