Monday, November 27, 2006

Kisah Kasih Kami... (3K)

"Bapa ni, kalau nak buat gapo-gapo pong,sokmo pikir ha anok. Nok beli ghumoh pikir anok, nok beli keto pikir anok. Hok anok ni, dok tahu la die pikir ke mok bapok ke dok." Suara En. Nordin berkumandang di dalam lab.
"Yolo ah. kiter ni sokmo laaa pikir anok-anok, nok makang pong pikir gok, anok makang ke dok." Kak Dila menyambut.

Tulah, dalam pejabat ni, semua mak bapak orang. Aku, Lily, Mirul dan Maira je yang belum berkeluarga. Semua cerita yang keluar, cerita anak, suami, isteri. Kami yang lain cuma mampu angguk, geleng, senyum dan ambil iktibar untuk masa depan.

Kalau ingin dikisahkan kasih mak, bapak dan anak sehingga kiamat pun tak mungkin tamat. Terima kasih mak dan abah kerana mengukir kisah kasih di hati aku. Kisah yang tak mungkin terpadam, tak mungkin terhakis, walau ombak tsunami Laut China Selatan datang menghempas bumi Tok Jembal yang mula dicemari maksiat.

Kisah kasih abah yang bergetar tangan menyuap mee di Pasar Kedai Payang, menemani kami membeli-belah. Kisah kasih mak yang sabar menemani dan mengurut abah dalam keletihan di Rumah Tumpangan Pantai Puteri. Kisah kasih anak yang ingin menurut dalam keras hati. Kisah kasih cucu yang setia mengikut langkah tok dan wan yang melarang menyentuh gigi air.

Moga kisah kasih kami berdepan di Pantai Teluk Ketapang yang menjadi saksi, buih-buih ombak yang menghadap manis, pahit, kelat, masam, senyum, tawa dan duka kami insan-insan yang berusaha menyempurnakan dan melengkapi hidup masing-masing.

Kami dan kisah kami tak mungkin sama dengan kisah mereka di pantai ini..

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP